Je hebt misschien weleens gehoord dat ingenieurs jarenlang bezig zijn met het afstemmen van de wielophanging van een auto en er alles aan doen om het vermogen van een auto om rustig over een hobbelige weg vooruit te bewegen te verbeteren. Maar nu heb ik nieuws voor je: dat is een hoop onzin. Waarom? Omdat die fabrieksingenieurs moeten nadenken over zowel kostenbeperkingen als wat de gemiddelde bestuurder verwacht, is er een limiet aan hoe extreem ze kunnen zijn. Voor sommigen is extreem de enige manier om te kunnen gaan. Als jij wilt dat jouw auto zo goed mogelijk de bochten kan nemen, moet je die wielophanging aanpassen.
Maar het probleem is, dat het heel gemakkelijk is om met deze aanpassingen overboord te gaan. Denk eens aan die verlaagde Honda’s, die zo laag zijn dat je de bovenkant van de banden niet eens kunt zien. Als die jongens gewoon voor een bepaalde look willen gaan, mogen ze hun gang gaan. Maar ze bouwen er echt geen beter rijdende auto’s mee, dat staat vast. Als je op zoek bent naar echte rijverbeteringen, moet je een goede positie vinden tussen de fabrieksinstellingen en jouw uitlaat die een verkeersdrempel afschraapt. Dus laten we er maar meteen op ingaan, toch? Hier zijn onze beste drie aanpassingen voor de wielophanging, die eigenlijk ook heel logisch zijn.
1. SCHROEFSETS VOOR EEN BETERE PRESTATIE
De term ‘schroefset’ verwijst alleen naar een schokdemper, die in een schroefveer is gewikkeld en schroefsets zijn veelvoorkomende standaard onderdelen van de fabriek. Een goede schokdemper kan je op motor-doctor.nl vinden. Maar degene die je van de fabriek krijgt, zijn doorgaans meer afgestemd op comfort en kostenbesparing dan op prestaties. Dus één van de beste dingen die je voor jouw auto kunt doen, is het upgraden naar prestatie schroefsets, die zowel de schokdemper als de veer bevatten omdat ze zijn ontworpen om samen te werken. Het mooie van schroefsets is dat ze de kwaliteit van jouw rit behouden en zelfs kunnen verbeteren, maar dat ze ook de handelingen drastisch verbeteren. En de meesten zijn via een klein kronkelig ding bovenop verstelbaar, dus is het gemakkelijk om in de instelling te vinden, die het beste bij jou past.
2. VEERPOOTBRUG
Het heeft me altijd verbaasd dat er niet meer auto’s standaard met een veerpootbrug worden geleverd. Het is gewoon een metalen stang, die een brugverbinding van de ene veerpoot naar de andere vormt en die in de meeste gevallen recht boven de voorkant van de motor hangt. Wat het doet? Het vergroot de stijfheid waardoor de auto als je hard rijdt strakker en responsiever wordt. Een groot verschil voor een kleine prijs.
3. WIELEN EN BANDEN
En tot slot heb je natuurlijk de juiste wielen en banden nodig. De juiste wielen zijn groot genoeg om de wielkasten te vullen, maar ook weer niet te groot. Je wilt voldoende speling zodat er niet tegen de rand wordt geschuurd. En de juiste banden zijn in principe net zo breed en laag als je binnen de grenzen van de wielen die je hebt kunt gaan. Alleen al het verwisselen van de wielen en de banden kan een enorme verbetering in het rijden geven. Gooi er ook een schroefset en een veerpootbrug in en het zal voelen alsof je een hele nieuwe auto hebt gekocht. Hoeveel dit allemaal kost? Kijk goed rond dan zou je voor ongeveer duizend dollar klaar kunnen zijn. Dat is voor alles op de lijst. Ze vragen tegenwoordig bij de dealer meer voor een navigatiesysteem.