Boekhouden zonder je handen te gebruiken: het klinkt misschien vreemd, maar het raakt steeds meer ingeburgerd bij veel accountants- en administratiekantoren. Door de boekhouding te automatiseren, nemen de software en digitale tools je letterlijk werk uit handen. Hierdoor ontstaat namelijk een digitale samenwerking met je klanten. Zij leveren hun administratie digitaal aan; de robot doet de verwerking ervan. Het enige wat jij als boekhouder of accountant nog hoeft te doen, is de laatste check. Zo houd je tijd over om je klanten te adviseren op basis van inzichten uit hun boekhouding. Wij vroegen drie boekhoudkantoren naar hun ervaring met No hands accounting.
Succesvol verdienmodel door No hands accounting
“Deze manier van werken is de groeimotor van ons bedrijf”, vertelt Willem Visser van Slimme Boekhouding. “Wij werken met een vast tarief per jaar. Om dat te kunnen doen, is het belangrijk dat we zo efficiënt mogelijk werken. Doen we dat niet, dan verdienen we niks. De software van Exact biedt ons alles wat we nodig hebben om de boekhouding van onze klanten snel en correct te kunnen verwerken. Via de gebruiksvriendelijke Mijn[Kantoor] app kunnen klanten hun administratie aanleveren. Doordat de app is gekoppeld aan Exact voor Accountancy, staan deze facturen gelijk voor ons klaar voor verwerking. En als er iets ontbreekt of niet klopt, dan geeft de software automatisch een melding. Dat draagt bij aan onze efficiëntie, waardoor we met behulp van No hands accounting een succesvol verdienmodel hebben.”
Enorme tijdsbesparing
Ook Accountantskantoor Omnyacc besloot de boekhouding te automatiseren met behulp van No hands accounting. De reden hiervoor was dat zij groeiden, maar door de krapte op de arbeidsmarkt geen geschikt personeel konden vinden. Deze digitaliseringsslag leverde hen 5 uur tijdsbesparing per week, per medewerker op. “We kunnen nu met hetzelfde aantal personeelsleden een grotere hoeveelheid klanten bedienen”, vertelt Simon Verduin van Omnyacc. “Inmiddels levert ruim 80% van onze klanten de administratie digitaal aan. Dit heeft zowel voordeel voor de klant als voor ons kantoor; de klant heeft realtime inzicht en wij hebben geen last meer van piekdruktes in de btw-maanden.
Meer tijd voor klantcontact en advies
Ook Raymond van Lier van De Administratie beaamt dat No hands accounting zorgt voor extra efficiency. Voordat hij hiermee startte, kostte elke boeking van een inkoop- of verkoopfactuur 55 seconden. Door No hands accounting te integreren in de werkwijze, is dit nu nog maar 30 seconden. “De tijd die we hierdoor vrijspelen, besteden we aan klantcontact en het adviseren van onze klanten. Dat zorgt voor een grotere tevredenheid bij onze klanten – zij waarderen dit enorm. We krijgen eigenlijk steeds meer de rol van controller en CFO voor onze klanten. No hands accounting is daarbij een reuzesprong.”
Ook efficiënter werken?
Wil jij ook efficiënter werken en zo meer tijd overhouden voor je klanten? Start dan nu met No hands accounting en laat de robot je handmatige boekhoudtaken overnemen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan de demo.