Dus je droomt ervan om voor jezelf te beginnen en een sportschool te beginnen? Veel personal trainers en coaches hebben een droom om hun eigen sportschool te openen, of misschien heb je je onderzoek gedaan en weet je waarom het openen van een sportschool de slimste zakelijke mogelijkheid is. Wat je redenen ook zijn, je moet een realistisch plan samenstellen en als je het wilt waarmaken.
Een sportschool openen vergt een groot kapitaal om mee te beginnen en er zijn ook talrijke terugkerende uitgaven om rekening mee te houden. Hoe het je investering zal vergaan hangt bijna helemaal af van hoeveel en hoe goed je de dingen hebt doordacht.
Heb een visie voor je sportschool
Veel clubeigenaars doorlopen nooit het proces van het ontwikkelen van een visie voor hun sportschool of fitnesscentrum.
Je moet een duidelijke visie bepalen voor je je eigen sportschool begint. Probeer je een gemeenschapscentrum te bouwen waar iedereen kan komen trainen? Een power-lifting sportschool of een elite, high-end sportschool?
Succesvolle sportschoolhouders hebben hun doelmarkten altijd goed afgebakend. Als je je doelmarkt en je algemene visie eenmaal kent, kun je beginnen met het uitwerken van specifieke plannen.
Terwijl je je visie opbouwt, definieert en aanscherpt, overweeg je een missieverklaring op te stellen. Een missieverklaring geeft inzicht in wat je ziet als het voornaamste doel om in zaken te zijn.
Doe je onderzoek
Er is een enorme hoeveelheid planning nodig om te zien of het mogelijk is je eigen sportschool te beginnen. Als je een visie en een missie hebt bepaald, moet je beginnen met je onderzoek om alle cijfers bij elkaar te krijgen, en die dan in een bedrijfsplan neer te leggen. Nu is het tijd om met andere sportschoolhouders praten, pleeg minstens 5 telefoontjes per week. Je zult verbaasd zijn dat de meeste sportschoolhouders erg open staan om anderen te helpen.
Zoek een geschikt tijdstip om contact op te nemen en zet het in je agenda. Voor jou zal het een luistersessie zijn, dus houd een lijst met vragen klaar. Stel goed doordachte vragen, en maak aantekeningen tijdens deze gesprekken/ontmoetingen.
Ik stel voor dat je je vragen richt op deze drie belangrijke gebieden:
1. Stijl van de sportschool, samen met het aantal klanten en alle bronnen van gegenereerde inkomsten.
2. Uitgaven en exploitatiekosten.
3. Hindernissen bij het starten van de onderneming, of onvoorziene problemen die zich toch voordeden.
Mettertijd kunnen je vragen gericht worden op wat betrekking heeft op je plannen. Na de eerste maand zou je alleen nog maar moeten praten met sportschoolhouders van dezelfde stijl sportschool die je van plan bent te openen. Als je eenmaal met 20-30 verschillende sportschoolhouders gesproken hebt, zou het beeld voor jou veel duidelijker beginnen te worden om met budgettering te beginnen.
Stel een budget op
Je onderzoeks- en planningsfase moet ook een volledige begroting omvatten. Twee belangrijke variabelen waarmee je nu rekening moet houden zijn; de hoeveelheid kapitaal die nodig is om de onderneming van de grond te krijgen, en de hoeveelheid geld die nodig is om de bedrijfskosten een jaar lang te kunnen dragen.
Deze zijn bekend als je opstartkosten en lopende kosten, en ze zullen je helpen uit te vinden hoeveel kapitaal je nodig hebt, om je eigen sportschool te beginnen.
Opstartkosten zijn het bedrag dat je nodig hebt om de sportschool op te zetten. Lopende kosten zijn terugkerende kosten die je zult maken als je eenmaal je sportschool deuren opent.
Je sportschool zal de voor de hand liggende dingen nodig hebben; een locatie, een marketingplan en uitrusting, maar zorg ervoor dat je ook zaken meerekent die de meeste mensen over het hoofd zien. Dingen als verzekering, boekhouding, advocaatkosten, schoonmaakdiensten en nutsvoorzieningen, kunnen na verloop van tijd tot grote uitgaven optellen.
Budgetteer een professional om je diensten te doen, want je wilt op het onbevooroordeelde advies van een professional kunnen vertrouwen als je cruciale zakelijke beslissingen neemt.
Het kan overal van β¬100.000 tot β¬500.000 kosten om aan de slag te gaan. Hier is een budgetteringssjabloon dat je kan vertellen hoeveel geld er nodig is om een sportschool te openen.
Juridische overwegingen
Heb ik een vergunning nodig om een sportschool te openen? het antwoord is ja! Net als voor elk ander bedrijf is het nodig de juiste vergunning te krijgen om je sportschool legaal te exploiteren. Dit proces kan echter ingewikkeld worden omdat verschillende landen verschillende eisen kunnen stellen, en er specifieke vergunningen nodig kunnen zijn om een sportschool te bezitten en te exploiteren.
De belastingsituatie op staats- en plaatselijk niveau hangt af van de locatie van je sportschool. Raadpleeg je staats- en plaatselijke belastingdiensten voor specifieke informatie over belastingregistratie.
Verzekering
Een ander belangrijk punt waar je als eigenaar van een sportschool aandacht aan moet besteden is de mogelijkheid dat iemand ter plaatse ernstig gewond raakt of zelfs overlijdt. Hoe eng het ook klinkt, high intensity workouts zijn een bijna constante gebeurtenis tijdens de kantooruren en verwondingen zijn altijd een mogelijkheid, zelfs als er uitgebreide veiligheidsmaatregelen getroffen zijn. Het is een verstandig idee om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten (afhankelijk van je staat en plaatselijke wetten, en dit kan in sommige staten zelfs een vereiste zijn om een sportschool te exploiteren).
De meeste sportscholen nemen in de contracten van de leden een clausule op die voorkomt dat ze bij een door henzelf veroorzaakte verwonding een aanklacht kunnen indienen.
Het oprichten van een wettelijke bedrijfsentiteit voorkomt dat je persoonlijk aansprakelijk bent als je sportschool aangeklaagd wordt.
Kies de juiste naam
Je zult ook de naam van je sportschool moeten laten registreren. Kies een naam die opvalt en voor zichzelf spreekt. Bedenk dat de naam uniek moet zijn en zorg ervoor dat je je sociale kanalen en webdomein kunt beveiligen.
Locatie
De belangrijkste beslissing die je over je sportschool moet nemen is; de locatie en er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het maken van deze.
Wordt je sportschool formeel en elegant? Of juist stoer en casual? Je locatie moet in overeenstemming zijn met de bepaalde stijl en het imago van je sportschool.
De plaats van de sportschool moet in hoofdzaak gebaseerd zijn op de bevolkingsgroep die je wilt bereiken. Mensen houden er niet van ver de weg te moeten gaan om aan hun fitnessbehoeften te voldoen. Houd huis-aan-huis enquΓͺtes of pleeg telefoontjes om niet alleen de leeftijd en het geslacht te bepalen van de personen in het gebied waarop je je wilt richten, maar ook het niveau van lichaamsbeweging van deze bewoners.
Bedenk wie je klanten zijn en hoe belangrijk hun nabijheid tot je locatie is. Voor een sportschool is dit van cruciaal belang; voor andere soorten bedrijven is het misschien niet zo belangrijk. Het demografische profiel dat je van je doelmarkt hebt zal je helpen deze beslissing te nemen.
Een andere belangrijke factor bij het maken van de keuze voor de locatie van je sportschool is, voetgangersverkeer. Je wilt niet weggestopt zitten in een hoekje waar mensen je waarschijnlijk zullen omzeilen, en zelfs de beste gebieden hebben dode plekken. Houd het verkeer buiten een potentiΓ«le locatie op verschillende tijden van de dag en op verschillende dagen van de week in de gaten om zeker te zijn dat de hoeveelheid voetgangersverkeer gezond is.
Ga na hoe toegankelijk de voorziening zal zijn voor iedereen die er gebruik van zal maken. Als je aan een drukke straat ligt, hoe gemakkelijk is het dan voor auto’s om op en af je parkeerterrein te komen?
De kosten zullen variΓ«ren naargelang de grootte en de plaats van je sportschool, en ook van je beslissing om het gebouw te huren of te kopen.
Hier is een lijst van overwegingen over de locatie die je in gedachten moet houden:
- Hoge plafonds en natuurlijk licht
- Zuivere zichtlijnen van het ene uiteinde van de ruimte naar het andere
- Voldoende wachtruimte
- Voldoende parkeergelegenheid
- Zichtbaarheid aan de straatkant
- Ruime wachtruimte
Computernetwerk en POS systeem
Je zult een kassasysteem moeten opzetten om moderne vormen van betaling te kunnen accepteren, en ook goede sportschool management software om alles soepel te laten verlopen.
Klanten werven
Nadat je geld en tijd hebt geΓ―nvesteerd in de bouw van je sportschool, is een van de grootste fouten die je kunt maken je deuren te openen en gewoon te wachten tot er mensen komen. Begin met marketing VOOR de opening van je sportschool, zodat je de verkoop op gang kunt krijgen en geld hebt om de kosten te dekken, zoals huur, uitrusting, inrichting, en meer.
Iedereen binnen een straal van 3 kilometer van je faciliteit kan een prospect voor je sportschool lidmaatschap zijn. Ga na wie vrienden in je kring zijn die een groot netwerk, invloed of geloofwaardigheid hebben als ze over lichaamsbeweging en fitness praten. Dat kan bijvoorbeeld die spraakzame, vriendelijke lifter op de sportschool zijn die meer lijkt te weten dan de trainers; of een docent die je tijdens je studie ontmoette. Het doel is de mensen te leren kennen die al doen wat jij zou willen doen. Je denkt misschien dat je zo iemand niet kent, maar weet je wie wel? Iemand uit je netwerk.
Het vergaren van toegewijde cliΓ«nten komt neer op twee dingen: relaties en waarde. Als je een personal trainer of coach bent, moeten dit cliΓ«nten zijn die bereid zijn met je in beweging te komen, ongeacht de kosten.
Tip: Verzamel gunsten van vrienden en familie
Niemand geeft meer om jou en je succes dan je familie en vrienden. Vraag hen van tevoren of ze je zouden helpen wat marketing betreft, als je alleen op pad zou gaan. Dit is het moment om gunsten in te roepen en andere mensen je marketing voor je te laten doen.
Op eigen houtje een sportschool openen is een spannend avontuur, maar tegelijk ook de meest afschrikwekkende stap die je ooit zult zetten. Met het juiste plan hebben we duizenden fitness professionals hun eigen vestiging zien openen en winstgevend zien worden in zo weinig als 100 dagen.
Je kunt ook overwegen een verwijzingsprogramma aan te bieden dat je bestaande klanten beloont als ze hun vrienden en collega’s werven voor een sportschool lidmaatschap.
Volg de bovenstaande stappen om je eigen faciliteit te openen, of je nu nieuw bent in de fitness industrie of al een fitness professional bent. Je brengt niet alleen je zaak naar een hoger niveau… maar je maakt het ook gemakkelijker om je zaak in de komende maanden en jaren verder te laten groeien!
Onthoud: Fitness is een bedrijfstak die meer vertrouwt op contacten en mond-tot-mond reclame dan op gewone marketing tactieken. Verpest nooit je relatie met andere sportschoolhouders, alleen maar omdat je vooruit wilt komen. Op de lange duur zal dat alleen maar meer kwaad voor je reputatie doen dan goed.
Marketing
Je moet een degelijk plan hebben gelezen en je moet bereid zijn het te improviseren. Verkoop en marketing zullen je financieel laten slagen in deze onderneming, en moeten je hoofddoel zijn.
Guerrillamarketing werkt heel goed, samen met co-marketing met je naburige bedrijven. Er zijn tal van creatieve ideeΓ«n. Het is niet nodig een reclamebord te kopen dat boven ieders hoofd blijft hangen. Het enige wat je nodig hebt is gewoon in hun gedachten te blijven.
Denk aan de volgende marketing tools:
- Cross-promoting met naburige bedrijven (weggevertjes aan het bedienend personeel van de plaatselijke eetgelegenheden,
- product weggeefacties zoals waterflessen, t-shirts, tassen, enz.)
- Sponsor een of andere plaatselijke marathonwedstrijd of fitness festival
- Opzetten van een tent op plaatselijk festival
- Flyers op auto’s
- Directe mailers
Je moet de handen uit de mouwen steken voor het promoten van je eigen sportschool. Op een dag zul je er misschien om kunnen lachen om flyers uit te delen op een parkeerplaats van een supermarkt. Maar tot die tijd is het beter te doen wat gedaan moet worden.
Uitrusting voor de sportschool
Apparatuur is de basis van de sportschool ervaring, sommige sportschoolhouders proberen hun kosten te verlagen door tweedehands apparatuur te kopen. Dit is een tweesnijdend zwaard. Nieuwe sportschool bezoekers willen nieuwe apparatuur zien van www.fitnessdelivery.nl bijvoorbeeld. Gebruikte apparatuur is misschien niet in de beste staat. Als je deze weg inslaat, zorg er dan voor dat je alle gebruikte apparatuur vΓ³Γ³r gebruik grondig laat inspecteren en onderhouden. De vraag rijst dus, hoeveel kost fitnessmateriaal voor een sportschool?
De kosten van beginnende fitness apparatuur kunnen oplopen tot ergens tussen β¬125.000 – β¬350.000.
Service, garantievervulling, en ondersteuning moeten je nummer één criteria zijn bij het kiezen van een leverancier van uitrusting. Duurzaamheid en esthetiek zijn ook een belangrijke overweging. Het uiterlijk van de uitrusting draagt bij tot de uitstraling en de ervaring van het lid. Je wilt niet iets dat er lomp of verouderd uitziet. Je wilt iets dat er strak uitziet.
De beste sportscholen bieden een grote verscheidenheid aan oefenmogelijkheden aan hun clientèle. Deze oefenmogelijkheden moeten tegemoet komen aan de natuurlijk variërende interesses van de mensen die de sportschool gebruiken.
Leden van je sportschool met serieuze fitnessdoelen zullen vaak spieren, kracht en lenigheid willen ontwikkelen. Dit verwijst bijna altijd naar het uitvoeren van krachtversterkende oefeningen met “vrije gewichten” – halters, barbells, kettle bells, en andere hulpmiddelen voor weerstandstraining. Denk ook aan een goede krachtstation waar bezoekers veel verschillende oefeningen kunnen uitvoeren.
Conclusie
Er komt nog veel meer bij kijken om een sportschool van de grond te krijgen. Zolang je een goed plan in handen hebt en het effectief uitvoert, is de kans groot dat je op een punt komt waar je sportschool zichzelf begint terug te betalen.