Voor de meeste bedrijven en huishoudens is internettoegang net zo belangrijk als hun andere nutsvoorzieningen. De meeste bedrijven gebruiken internettoegang voor van alles en nog wat, van communicatie met klanten (e-mail, VOIP, etc.) tot creditcardverwerking. Zonder internettoegang kunnen sommige bedrijven gewoon niet werken. Naast zakelijke behoeften gebruiken steeds meer thuisgebruikers internet en televisie als hun primaire bron van entertainment. Dit komt door de groei van videostreamingdiensten en sociale media. Het doel van deze post is om een aantal belangrijke factoren te belichten bij het kiezen van een internetprovider (ISP) voor je bedrijf of thuis.
Beschikbaarheid
Helaas is dit de grootste doorslaggevende factor in landelijke gebieden. Een snelle kabel- of glasvezelverbinding doet je bedrijf geen goed als de provider je gebied niet bedient. Verrassend veel bedrijven en huiseigenaren hebben maar een paar opties, waarvan er meestal één een satelliet internetoptie is en één of ander type breedband of 4G-LTE netwerk (dat verrassend goed kan zijn met de juiste apparatuur en het juiste plan).
Snelheid
Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je voldoende snelheid hebt om het dagelijks gebruik niet te verstoren, zelfs wanneer de vraag het grootst is. Voor sommige klanten is snelheid de belangrijkste factor bij het kiezen van een ISP. Ze willen gewoon het snelste internet dat ze in hun gebied kunnen krijgen. Dit is volledig gebaseerd op de locatie en op wat jou als bedrijf of consument wordt aangeboden. Het getal waar je naar kijkt bij het vergelijken van plannen heet de “Bandbreedte”. Bandbreedte is eenvoudigweg de hoeveelheid informatie per tijdseenheid die het transmissiemedium aankan. Sommige gebruikers hebben geluk en hebben toegang tot glasvezelverbindingen met meer dan 1000 Megabits (Mbps) per seconde, terwijl sommige bedrijven op het platteland vastzitten aan DSL-verbindingen van 3 tot 6 Mbps. Het is ook niet omdat de snelheid geadverteerd wordt, dat dat ook de snelheid is die je zult ontvangen. Het is zeker de moeite waard om bij naburige bedrijven na te vragen wat voor snelheid je realistisch gezien kunt verwachten.
Kosten
Een ISP is alleen zinvol als er een goede balans is tussen snelheid en prijs. Als je bijvoorbeeld een klein bedrijf runt vanuit je huis, dan is β¬200 per maand voor een sterke glasvezelverbinding waarschijnlijk niet zinvol voor je. Voor sommige bedrijven is de prijs niet zo belangrijk als de snelheid en betrouwbaarheid. Dezelfde β¬200 per maand voor een sterke glasvezelverbinding die hierboven is genoemd, zou een no-brainer kunnen zijn voor een groeiend bedrijf met minimaal 25 werknemers. Zoals met de meeste aspecten van bedrijven, moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Type verbinding
Het type verbinding heeft een grote invloed op hoe snel het internet “aanvoelt”. Satellietinternet staat erom bekend dat het “langzaam” lijkt, ondanks de respectabele downloadsnelheden. De reden hiervoor is puur natuurkundig. Het signaal wordt verzonden vanaf je satelliet en reist ongeveer 3500 kilometer de ruimte in. Van daaruit neemt de satelliet in een baan om de aarde contact op met een netwerkcentrum om de gevraagde site te vinden. Die informatie wordt dan teruggestuurd naar de satelliet in een baan om de aarde en dan weer terug naar jou. Zelfs met de snelheid van het licht duurt dit proces bijna 500 milliseconden plus eventuele extra verwerkingstijd voor het verzoek, dat zowel aan de server- als aan de client kant plaatsvindt. Ik weet dat het niet veel lijkt, maar door een extra 1/2 seconde aan elke actie toe te voegen lijkt het zo traag als je gewend bent aan een traditionele verbinding. Daarentegen is zelfs de latentie op 4G-LTE signalen rond de 100 milliseconden tegenover 400+ milliseconden voor satellietverbindingen. Andere verbindingen, zoals glasvezel, bieden een veel lagere latentie, vaak minder dan 20 milliseconden.
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is waarschijnlijk de grootste factor, vooral voor zakelijke klanten. Onbetrouwbaar internet is stressvol en contraproductief. Als je in een bedrijfstak werkt waar je geen onderbrekingen van de internetservice kunt riskeren, is het verstandig om een ISP te overwegen die een Service Level Agreement (SLA) aanbiedt. SLA’s zijn servicecontracten waarin specifiek staat hoe betrouwbaar de verbinding moet zijn. Klantenservice gaat hand in hand met betrouwbaarheid. Hoe goed de verbinding ook is, op een dag gaat er iets mis. Of het nu gaat om stervende hardware of een fysiek beschadigde lijn, het is zeer waarschijnlijk dat er op een dag problemen zullen zijn. Een goede klantenservice is een maatstaf voor hoe snel ze je weer aan de praat kunnen krijgen. De meeste bedrijven kunnen niet een paar dagen wachten tot ze nieuwe hardware toegestuurd krijgen. Ze hebben een hoger serviceniveau nodig en een goede serviceprovider begrijpt dat.