De meeste mensen die aan mobiel gamen doen, doen het puur voor hun plezier. Echter begint competitief gamen, ook wel eSports (‘electronic sports’) genoemd, langzaam populair te worden binnen de mobiele gaming industrie. Daarom houden grote spelontwikkelaars zich steeds meer bezig met mobiele eSports, en eSports organisaties volgen het voorbeeld door ook mobiele spelers toe te voegen aan hun teams.
Mobiel gamen is booming
Door de pandemie is mobiel gamen de afgelopen twee jaar enorm in populariteit gestegen. Volgens een rapport van IDC (een marktonderzoeksbureau) en LoopMe (een digitaal advertentieplatform) is wereldwijd het aantal mobiele gamers tussen het jaar 2019 en 2020 met 12% gestegen. Er wordt verwacht dat deze trend ook na de pandemie zal doorzetten.
ESports zijn een beetje vergelijkbaar met online casino’s, waar je ook live spellen kunt spelen via je computer, laptop of mobiele telefoon. Waar je het bij eSports het opneemt tegen andere spelers of teams, kom je bij live casino spellen oog in oog met echte dealers te staan. De realtime interactie maakt spelen extra spannend.
Meer mobiele gamers in Zuidoost-Azië
Zestig procent van de gamers in Noord-Amerika en Europa speelt regelmatig mobiele games. Dat is behoorlijk, zou je zeggen. Echter, valt dit cijfer bijna in het niet wanneer je dat vergelijkt met de 87% mobiele gamers in Zuidoost-Azië. Volgens Carlos Alimurung, CEO van het vooraanstaande Zuidoost-Aziatische eSports mediabedrijf ONE Esports, zal de markt alleen nog maar competitiever worden, zowel in het geval van mobile gaming als mobile eSports.
Echter moet er wel bij vermeldt worden dat mobiele eSports het voornamelijk goed doet in delen van Azië waar meer bekende eSports-titels relatief ontoegankelijk zijn. Volgens MD Ekramuzzaman, een voormalig competitief PUBG Mobile-speler in Bangladesh, is echte eSports niets voor Bangladesh of andere Zuid-Aziatisch landen. Waarom? Omdat volgens hem het bouwen van een pc veel geld kost vanuit het perspectief van een Zuid-Aziatische familie.
Voornamelijk jonge gamers
Daarnaast zijn het vooral jongere gamers die gebruik maken van de mobiele gamescene vergeleken met het gaming- of eSportspubliek in het algemeen. In Amerika krijgen kinderen steeds jonger toegang tot een mobiele telefoon, en deze trend is nog sterker te zien in Azië. Dit was de reden waarom de Chinese overheid besloot om op 30 augustus de wekelijkse gaming limiet van drie uur in te stellen voor spelers onder de 18 jaar.
Mobiele gaming is geen vervanger
Bolin Wang, managing director van content+ bij Mindshare China, zegt dat mobile eSports geen tijdelijke trend is, maar zal blijven bestaan. Volgens hem zullen mobiele-, pc- en console eSports elkaar niet vervangen, omdat ze diverse doelgroepen en een verschillende marketingwaarde voor merken kunnen hebben.
Voor nu blijft mobiel eSports slechts een klein deel van de bredere mobiele gamingmarkt, die volgens een rapport van ResearchAndMarkets.com in 2020 bijna 100 miljard dollar waard was.
Echter gelooft Alimurung dat mobiele eSports langzaamaan meer van de algemene eSports-markt zal gaan veroveren. Volgens hem zal mobiele eSports op een gegeven moment het dominante platform in Azië, maar ook in de rest van de wereld worden.
Mobiele eSports blijft groeien
Buiten het toekomstpotentieel, kunnen we in ieder geval stellen dat mobiele eSports een snel groeiend segment is voor grote gameontwikkelaars en eSportsteams.
Het zou daarom verstandig zijn voor adverteerders en mediabedrijven in eSports om mobiele gaming voorlopig goed in de gaten te houden.