Voor zovelen van ons is eigen baas worden de ultieme droom. We verlangen naar de creatieve controle, de flexibele uren en de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt.
Maar achter de schermen komt er veel werk bij kijken, en veel van het ondernemerschap draait om planning, strategie en toegewijde uitvoering. Als je altijd al hebt willen beginnen, maar niet zeker wist hoe, dan hebben we deze bron gemaakt als startpunt.
Wat is een ondernemer?
Een ondernemer is iemand die een nieuw bedrijf begint en leidt, en daarbij financiΓ«le of persoonlijke risico’s neemt. Ondernemers kunnen eigenaren van kleine bedrijven zijn, makers van inhoud, oprichters van startups, of iedereen die de ambitie heeft om een bedrijf op te bouwen en voor zichzelf te werken.
Moet je wel ondernemer worden?
Voor jezelf beginnen kan leuk en spannend zijn. Het kan ook ontmoedigend en moeilijk zijn. Vraag je eerst af of je bereid bent een bedrijf te beginnen voor de lange termijn. Hoewel het vooruitzicht om ondernemer te zijn in het begin opwindend kan voelen, kost het groeien van een bedrijf tijd. Ben je bereid om je hier de komende jaren aan te verbinden?
Nieuwe bedrijven hebben een hoog mislukkingspercentage. Aspirant-ondernemers moeten de veiligheid van een vast salaris en een vaste baan opzij zetten en de hoogte- en dieptepunten in de hand nemen. Het kan enige tijd duren voordat je bedrijf winstgevend is. Dat gezegd hebbende, ondernemerschap is lonend – weet wel waar je aan begint.
Uit Shopify-onderzoek blijkt dat veel ondernemers onafhankelijkheid en flexibiliteit noemen als de belangrijkste redenen waarom ze hun bedrijf zijn begonnen.
Ondernemers melden dat ze goed verdienen, ondanks de moeilijkheid om de inkomsten van ondernemers te voorspellen. Indeed berekent dat het gemiddelde salaris voor ondernemers β¬59.500 is. Je salaris hangt van veel factoren af, waaronder locatie, bedrijfstak, schaalbaarheid en meer.
Wat belangrijk is, is dat je als ondernemer je salaris zelf in de hand hebt. Je kunt zo veel of zo weinig verdienen als je wilt. Je kunt snel of langzaam groeien, of besluiten helemaal niet te groeien.
Ondernemerschap heeft voordelen die voor veel mensen zwaarder wegen dan de nadelen. Kleine ondernemers op Shopify vertellen ons dat er aspecten van het runnen van hun eigen bedrijf zijn die ze elders moeilijk kunnen krijgen. Vooral het onafhankelijk zijn en de controle over hun eigen tijd.
Hoe word je ondernemer?
- Vind een winstgevend bedrijfsidee
- Ontwikkel een product
- Valideer je product
- Schrijf een ondernemingsplan
- Verzeker je van financiering
- Start je bedrijf
- Het bedrijf beheren
We lopen met je door de zeven essentiΓ«le stappen die je moet nemen om ondernemer te worden, waarbij je zaken uitzoekt als wat je gaat verkopen en hoe je inventaris gaat maken.
1. Zoek een winstgevend bedrijfsidee
De productcategorie die je kiest vormt de kern van je online bedrijf en is een van de belangrijkste beslissingen die je zult nemen.
Hoewel het “perfecte” product misschien niet bestaat, zijn er zeker manieren om risico’s te minimaliseren door een product en niche te kiezen die meer voor dan tegen werken. Gebruik de onderstaande criteria als een richtlijn die je kan helpen de voor- en nadelen van het product dat je overweegt beter te begrijpen – en hopelijk je algemene kansen op succes te vergroten.
Dient je product een passie of lost het een probleem op?
Het is altijd een voordeel om producten te verkopen die een passie dienen of een probleem oplossen. Een bijkomend voordeel is dat als je producten verkoopt die aan een van deze eisen voldoen, je marketingkosten doorgaans lager zijn, omdat nieuwe klanten actief op zoek zijn naar een oplossing, in plaats van dat jij je product zwaar in de markt moet zetten om ze te vinden.
Het is altijd een voordeel om producten te verkopen die een passie dienen of een probleem oplossen.
Is dit een trend, rage of groeiende productcategorie?
Het meeliften op een rage kan gevaarlijk zijn. Een trend kan lucratief zijn. Stabiele markten zijn veilig en groeimarkten zijn ideaal. Begrijpen waar je product en niche liggen kan een enorme rol spelen in je succes of falen.
Laten we, om de verschillen beter te begrijpen, eens kijken naar de conceptuele groeicurven en dan voor elk type een voorbeeld uit de praktijk doornemen.
Hoe ziet het concurrentielandschap eruit?
Hoe ziet het concurrentielandschap eruit voor jouw gekozen product en niche? Ben je als eerste op de markt? Zijn er al een paar concurrenten of is de markt verzadigd met mensen die hetzelfde product verkopen of zich op dezelfde niche richten?
Als je als eerste op de markt komt, zul je veel marktonderzoek moeten doen om vast te stellen dat er inderdaad een markt is die geΓ―nteresseerd is in jouw product. Als er al een paar concurrenten in de ruimte zijn en die lijken het relatief goed te doen, dan kan dat een goed teken zijn dat de markt gevalideerd is.
Als er veel concurrenten op de markt zijn, is dat ook een teken dat de markt gevalideerd is. Je zult echter waarschijnlijk moeten bepalen hoe je jouw merk en producten kunt onderscheiden van de zee van concurrenten om je eigen plek te veroveren.
2. Laat je product ontwikkelen
Als je eenmaal hebt besloten wat je gaat verkopen, zijn er verschillende opties voor productontwikkeling. Je kunt je eigen producten met de hand maken. Je kunt een productiepartner vinden die jouw productidee volgens jouw specificaties ontwikkelt
Er is ook de optie om je product in de groothandel te kopen, wat betekent dat je vooraf ontwikkelde artikelen koopt van een groothandel.
Als je liever geen voorraad aanhoudt, kun je kijken naar dropshipping. Dropshipping is wanneer een klant een artikel van jou koopt en jij op jouw beurt dat artikel koopt van een derde partij. De derde partij verzendt het artikel dan rechtstreeks naar de klant, zodat jij nooit producten hoeft op te slaan, te hanteren of te verzenden.
Als je je eigen ontwerpen voor T-shirts, kunstdrukken, mokken, enz. maakt, is een soortgelijke optie het aanbieden van printing on demand. Bij printing on demand werk je samen met een leverancier om je eigen ontwerpen te drukken op white-label artikelen die alleen worden gemaakt als een klant ze koopt. Zo verkoop je alleen zoveel voorraad als er vraag naar is en hoef je de producten nooit zelf op te slaan of te verzenden.
3. Valideer je product
De volgende stap is het valideren van je productidee. Dit is het proces waarin je uitzoekt of je producten verkoopt die klanten echt willen hebben. Echte productvalidatie gebeurt als je je eerste paar verkopen doet. Dus, voordat je te veel geld of tijd investeert in je nieuwe productlijn, is het handig om een paar goedkope tests te doen.
Je kunt een coming soon pagina maken om spanning op te wekken. Of maak voorbestellingen om te zien of je belangstelling krijgt.
Als je eenmaal een paar verkopen hebt gedaan, kun je de vraag naar wat je verkoopt beter valideren.
4. Schrijf je ondernemingsplan
Met wat broodnodige productvalidatie is het tijd om een ondernemingsplan te schrijven. Een ondernemingsplan is een document dat in wezen alles over je bedrijf beschrijft. KernideeΓ«n die erin staan zijn: wie je kunt bereiken en op de markt kunt brengen, je bedrijfsmodel, wat je voor elk product zult vragen, de productlijnen waarmee je zult beginnen, en je marketingstrategie.
Hoewel het misschien spannend lijkt om te beginnen met de leuke dingen zoals het opzetten van je sociale media accounts of het maken van je logo, zorgt een ondernemingsplan ervoor dat je op koers blijft en dat je een solide, goed doordachte strategie hebt om verder te gaan. Gebruik ons gratis businessplan sjabloon om je door het proces te leiden.
5. Verzeker je van de financiering die je nodig hebt
Ondernemen kost geld, vooral als je van plan bent je eigen product te verkopen. Hoewel je vroege winsten weer in je bedrijf kunt investeren, hebben veel bedrijven een soort kasstroom nodig. Hier zijn een paar populaire opties:
- Zelf financieren. Als je de middelen hebt, kun je je eigen bedrijf financieren. Zorg er wel voor dat je de kosten een tijdje kunt dragen. Hoewel sommige bedrijven snel winstgevend worden, kan het, afhankelijk van het bedrijf, enkele jaren duren voordat je een rendement op je investering ziet.
- Sluit een zakelijke lening af. Een andere optie is het afsluiten van een kleine bedrijfslening. Shopify Capital is een optie voor wie daarvoor in aanmerking komt, en het is gebaseerd op je omzet.
- Krijg geld van durfkapitalisten. Kapitaalinvestering komt in de vorm van een angel investor of venture fund. Deze geaccrediteerde investeerders verstrekken financiering voor startende en beginnende bedrijven. In ruil voor hun investering krijgen ze aandelenbezit of converteerbare schuld, wat een lening is die in de toekomst kan worden omgezet in aandelen.
- Float je maandelijkse uitgaven met een creditcard. Als je leverancier eist dat je contant betaalt voor al je inventaris.
Uit Shopify-onderzoek blijkt dat ondernemers in hun eerste jaar het meeste geld uitgeven aan productkosten (grondstoffen, inventaris, leverancier, productie, patenten, enz.).
6. Lanceer je bedrijf
Denk niet te veel na: je wordt ondernemer door actie en hard werken. Stel een checklist op voor de opening van je winkel. Je moet er ook voor zorgen dat alle marketingactiviteiten op de openingsdag, zoals organische sociale berichten, klaar staan. En je moet een plan hebben voor klantenondersteuning of in ieder geval een gemakkelijke manier voor klanten om contact met je op te nemen als ze hulp nodig hebben.
Besteed daarna al je tijd en energie aan het binnenhalen van je eerste verkopen. Je kunt je acquisitie-inspanningen later uitbreiden.
7. Beheer je bedrijf en blijf leren
Je zult meer leren over ondernemen door een bedrijf te beheren dan via welke bedrijfscursus dan ook. Maar, succesvolle ondernemers worden altijd studenten ondernemerschap.
Hoe meer tijd je besteedt aan leren, vooral van degenen die je voorgingen, hoe meer je in staat zult zijn kostbare fouten te vermijden en te innoveren waar anderen dat niet deden. Je zou ervoor kunnen kiezen om met een mentor te werken, boeken voor ondernemers te lezen, cursussen te volgen, naar zakelijke podcasts te luisteren, of je zelfs te abonneren op e-mailnieuwsbrieven. Kies welke methode voor jou het beste werkt, maar zorg ervoor dat je nooit stopt met leren.
De beste ondernemer worden die je kunt zijn
Een bedrijf starten is niet gemakkelijk. Het laten groeien ervan is nog moeilijker. Je hebt misschien het gevoel dat je niet klaar bent om een bedrijf te bezitten, maar als je het zover geschopt hebt, ben je dat wel. Het begint allemaal met een idee, een idee waarmee je verbonden bent en waar je gepassioneerd over bent. Als je dat idee kunt omzetten in iets dat reΓ«le problemen oplost, ben je op weg om een succesvolle ondernemer te worden.