Modetrends komen en gaan, maar een elegant, verfijnd horloge raakt nooit uit de mode. Of je nu luxe horloges verzamelt of dit jaar gewoon in een nieuw horloge wilt investeren, hier zijn de 3 belangrijkste horloge trends van 2021.
‘Boutique’ horloges
In de afgelopen tien jaar hebben horlogemakers hun eigen exclusieve AF-monomerkboetieks geopend in de chi-chi-winkelcentra ter wereld. Deze boetieks zijn zorgvuldig gelegen, samengesteld en beheerd en hebben bewezen ongeΓ«venaarde merkbouwers en geldspinners te zijn. En toen gooide COVID-19 in China roet in het eten en sloot luxe winkels wereldwijd af.
Zelfs vΓ³Γ³r de op Coronageddon geΓ―nspireerde terughoudendheid in de detailhandel, concurreerden boetieks met de eigen geautoriseerde dealers van het merk – die grotere kortingen en persoonlijkere service kunnen bieden. Speciale editie ‘alleen boetiek’ modellen waren de troef van de winkels van de fabrikant (om het zo te zeggen), die media-aandacht genereerden die het aantal boetieks opdreven.
Nog steeds. Nu Coronageddon de zomer in gaat, hebben horlogemakers nog meer reden om het winkelend publiek redenen te geven om zich te maskeren en naar een boetiek te gaan – in plaats van een geautoriseerde dealer te bezoeken, horloges online te kopen of helemaal niet te kopen.
Zoek dus naar een toenemend aantal βexclusieve boetiekhorlogesβ als één van de horlogetrends voor 2021. Zullen ze goed zijn? Dat is een andere vraag. Maar het lijdt geen twijfel dat de beste ervan zowel zeer wenselijk als beperkt in aantal zijn, waardoor ze een betere βinvesteringβ zijn dan het standaardtarief van horlogemakers. Of dat willen ze je laten geloven.
Dure horloges worden nog duurder
EΓ©n van de gemakkelijkst te voorspellen horlogetrends voor 2021: de traditionele horlogeprijzen zullen blijven stijgen. De prijzen voor uurwerken, gemaakt door high-end reguliere horlogefabrikanten zoals Rolex, OMEGA, IWC, Breitling, Cartier, enz. zijn de afgelopen vijf jaar gestegen. Dit jaar, midden in de pandemie, verhoogde Rolex zijn prijzen met 6%. Dit geldt uiteraard ook voor de horloge dames.
Het lijkt contra-intuΓ―tief. Als smartwatches de totale verkoop van horloges volledig domineren, waarom zouden de traditionele horloges van de grote spelers hun prijzen in het licht van de verminderde vraag dan verhogen? Omdat de vraag aan de bovenkant van de markt niet is afgenomen. Niet voor de gevestigde spelers. Nog niet.
Ten eerste is er de ‘vlucht naar veiligheid’. Te midden van de onzekerheid in Coronageddon nemen horloge-kopers minder risico’s met hun geld door horloges van grote namen te kopen.
Er is ook een groter absoluut aantal rijke mensen in de wereld – vooral op de Aziatische markt – die de voorkeur geven aan een traditioneel luxe horloge boven een smartwatch voor statusprojectie. En vergeet niet dat al deze lockdowns rijke mensen een fortuin op lekker eten en luxe reizen hebben bespaard.
Apple Watch verovert alles
Sorry. Ik weet. De Apple Watch is geen ‘echt’ horloge. Het is een elektronisch apparaat. Een computer op de pols. Het heeft niets van het hart of de ziel van een mechanisch uurwerk. Zelfs het goedkoopste, eenvoudigste quartzhorloge heeft meer emotionele aantrekkingskracht. Het idee dat de Apple Watch – en zijn smartwatch-concurrenten – traditionele horloges verdringen, is irritant voor de overgrote meerderheid van onze lezers. En toch gebeurt het. Ook garmin dames horloges worden steeds meer gedragen.
“Zendingen met smartwatches zullen naar verwachting de komende jaren over de hele wereld toenemen” voorspelt statista.com “Stijgend van 69,3 miljoen stuks in 2019 tot meer dan 109 miljoen stuks in 2023.” Volgens swissinfo.ch “Produceert Zwitserland iets meer dan 20 miljoen horloges per jaar.” Of minder, recentelijk.
Apple heeft in het derde kwartaal van 2020 11,8 miljoen horloges verzonden. Apple zet in een financieel kwartaal meer horloges om dan de hele Zwitserse horloge-industrie in een heel jaar verzendt – een trend die zich in 2021 zal voortzetten. Het is weer de dood van het zakhorloge, alleen deze keer heb je in de nabije toekomst genoeg traditionele horloges om uit te kiezen. Of wil je dat niet?
Het feit dat Rolex niet genoeg horloges kan maken om aan de vraag te voldoen, vertelt ons dat het traditionele horloge in 2021 aan de bovenkant van de markt springlevend is. Wat betreft de massamarkt, ligt het traditionele horloge misschien nog niet op zijn sterfbed, maar het gaat wel die kant op.