Ondernemen in het informatietijdperk waarin we leven is al een uitdaging op zichzelf, consumenten hebben nu toegang tot een bijna onuitputtelijk aanbod van partijen waar ze hun producten of diensten kunnen afnemen. Als bedrijf zijnde moet je goed inspelen op de wensen van je klanten, want kan jij niet leveren wat je hebt afgesproken met je klanten, dan is het voor de klant mogelijk om met één vingerklik een vervangende partij te vinden die het wel waar kan maken. Dit is een horrorscenario dat je natuurlijk wilt voorkomen. Het uitbesteden van de logistiek is een briljante zet om de voortgang van je bedrijf een extra stimulans te geven. Het maakt niet uit of je een grote of kleine onderneming bent, kan een transportbedrijf als Marathon werkelijk het verschil maken tussen winnen en verliezen. Een lokale kleine onderneming die graag wilt groeien heeft er baat bij om samen te werken met een partner die allereerst meer expertise heeft in het opslaan en distribueren van de producten, door dit kan een bedrijf in zeer korte tijd explosief groeien, een betere reputatie voor zichzelf opbouwen en de concurrentie slimmer af zijn.
Het onnodig blokkeren van je eigen groeipotentieel
“De kosten om een logistieke partner in te schakelen zijn veel te duur, we houden liever zelf controle over het logistieke proces en besparen zo geld uit”. Dit is een typische gedachten van een ondernemer die geld wil besparen en denkt dat het uitbesteden niet goed is voor het bedrijf, vooral kleinere ondernemingen die weinig geld in kas hebben, hebben baat bij het samenwerken met een transportbedrijf die het gehele logistieke proces uit handen kan nemen. Daarnaast als je wilt groeien en niet beschikt over voldoende capaciteit en meer opslag nodig hebt, dan is het een verstandige zet om op zoek te gaan naar een logistieke partner die het probleem kan verhelpen. Het uitbesteden heeft vele voordelen, hieronder is een opsomming gemaakt van de voordelen:
- Kosten: Doordat een logistiek dienstverlener activiteiten van verschillende opdrachtgevers kan combineren, kunnen deze efficiënter worden uitgevoerd waardoor de kosten worden verlaagd.
- Variabilisering: Bij het zelf uitvoeren van de logistiek wordt normaliter geïnvesteerd in vaste kosten. Bij uitbesteding zijn er voornamelijk variabele kosten; hoe meer je gebruikt van de logistieke diensten, hoe meer je betaalt.
- Risicospreiding: Doordat de productiemiddelen van de logistiek dienstverlener of te wel transportbedrijf, kan ook een gedeelte van het risico bij de dienstverlener worden neergelegd en dat is gunstig.
- Ontzorgen: Het organiseren van de logistiek is een expertise op zich en zeker in operationele zin is er elke dag wel was loos. Dit kan veel managementaandacht vragen, tijd wat je beter had kunnen gebruiken voor core business van je onderneming. Vooral als logistiek niet wordt gezien als een hoofdactiviteit, kan het rustgevend zijn om dit aan andere over te laten.
Doordat het uitbesteden van de logistiek zoveel voordelen geeft, en het hierdoor mogelijk maakt voor de ondernemer om zich te alleen te richten op de hoofdtaken van zijn of haar business. Logistiek is een vak apart en de meeste professionele transportbedrijven hebben jarenlange ervaringen en weten alle reilen en zeilen van hun vakgebied. Als leek zijnde moet je dit niet zelf willen doen. Conclusie: “Het is zeker de moeite waard om de logistiek uit te besteden”