Ben je op zoek naar een kenmerkend geurtje? Iets dat na verloop van tijd iedereen met jou zal associΓ«ren en zal gaan herkennen als jouw eigen unieke geur? Doe het dan rustig aan! Er zijn veel geuren op de markt die lekker ruiken en het zou zonde zijn om maar meteen met iets genoegen te nemen.
Dit wordt tenslotte jouw kenmerkend geurtje. Het moet opvallen. Het moet de aandacht trekken. Het moet gesprekken beginnen. Het moet een blijvende indruk achterlaten. Het moet ook goed doordacht zijn.
Wij laten je hier zien hoe je dat aanpakt. Volg deze stappen en doe je onderzoek, zodat jij het geurtje vindt dat het beste bij jou past.
1. Bestudeer de noten
Laten we beginnen met hoe een luchtje is opgebouwd.
Er is eigenlijk teveel om hier alles over de structuur van een geur te vertellen – dus hier zijn de twee belangrijkste dingen, die je moet weten.
- Een noot is een geur die in het luchtje de boventoon voert: er zijn top-, hart- en basisnoten. De topnoten zullen in het begin het sterkst zijn, maar zullen vervliegen en plaats maken voor de anderen. Hartnoten zijn de geuren die opkomen nadat de topnoten grotendeels verdwenen zijn. Hartnoten vormen de kern van de parfum-compositie. Vrijwel alle bloemengeuren zijn hartnoten. De basisnoten zijn de noten die alle andere ingrediΓ«nten verbinden. Afhankelijk van de levensduur en de ‘sillage’ van de geur (de intensiteit en het ‘spoor’ van je geurblaadjes), kunnen ze urenlang in de kamer blijven hangen.
- De noten zullen vaak per seizoen wisselen, met wat zwaardere noten in de wintermaanden.
2. Begrijp geurfamilies en seizoensgebondenheid
Je moet ook weten uit welk type geurfamilie je kunt kiezen. Als je elk seizoen op zoek bent naar iets nieuws (of in ieder geval iets voor de koudere of de warmere maanden), kies dan iets zwaarder als een herfstgeur of wintergeur, zoals oriΓ«ntaals en houtachtig. Overweeg voor warmere dagen meer kruiden-, bloemen-, groene en citrusgeuren.
Je kunt ook tegen het systeem ingaan en er een kiezen voor het hele jaar door. Dat gezegd hebbende, moet je ook weten in welk seizoen het het beste draagt, zodat je weet wanneer je het in een mum van tijd moet vervangen door iets lichters of zwaarders. Als jouw meerjarige geur bijvoorbeeld pittig is, moet je in de zomer iets lichts en fris kiezen voor een dag bij het zwembad. Het kan een goedkopere geur zijn, maar het is wel belangrijk om het juiste op te roepen wanneer dat nodig is.
Hier is een globale beschrijving van de geurfamilies. De eerste twee zijn traditioneel wat zwaarder en bestemd voor de koudere maanden.
Oriental:Β oriΓ«ntaalse geuren zijn kruidige, warme geuren, waar je een vleugje exotische oriΓ«nt in kunt ruiken. Vaak zijn het sensuele, wat zwaardere melanges van oriΓ«ntaalse harsen, weelderige bloemen, amber, vanille, musk of verschillende kruiden.
Woody: aardseΒ volle noten van bijvoorbeeld patchoeli, cederhout, sandelhout, mos, vetiver en meer.
Green:Β groene geuren worden zo genoemd, omdat het gras, de blaadjes, de stengeltjes van planten of mosΒ de boventoon voeren.
Herbal: de hoofdrol gaat hier echter naar (groene) kruiden zoals rozemarijn, tijm, peper en worden vaak βaromatischβ genoemd.
Floral: luchtjes waar één of meerdere bloemen de hoofdrol spelen. Roos, rozenwater, ylang-ylang, leliesβ¦
Citrus:Β parfums waarΒ de zonnige sprankelende geurenΒ van citrusvruchten de hoofdrol spelen. Bergamot, citroen, sinaasappel, grapefruit, yuzu, limoen.
Water:Β transparante frisse geuren, die doen denken aan het verfrissende vanΒ water. Helder en verfrissend.
Fruity: fruitig, vrolijk, kleurrijk. Van appel, kers en vijg tot exotisch fruit als perzik, mango of lychee, in deze geurfamilie vind je luchtjes met allerlei soorten heerlijk fruit.
3. Vraag mensen die heerlijk ruiken om advies
Als je eenmaal de basis van de noten en de geurfamilies kent, is één van de beste manieren om een kenmerkende geur te kiezen, door andere heerlijk ruikende mannen (of vrouwen) te vragen wat ze op hebben – en waarom.
Wat je zult leren van de mensen, die erover hebben nagedacht, is waarom ze van een bepaald merk of van een bepaalde geur houden. Of ze zullen je vertellen dat ze een heleboel andere geuren hebben geprobeerd en uiteindelijk bij deze zijn gebleven omdat mensen er de hele tijd naar vroegen. Of misschien kunnen ze je een warenhuis aanbevelen met een bijzonder goed geΓ―nformeerde medewerker, die je kan helpen met het uitproberen van een paar geuren.
En wees niet bang om die kenmerkende geur van iemand anders jezelf toe te eigenen – tenzij je met die persoon samenwerkt en hem/haar elke dag moet zien.
4. Ken de klassiekers
Als je de beste klassieke geuren kent, dan heb je al het raamwerk waaruit je je eigen geuren kunt kiezen. Je hebt dan ook een geweldige selectie geuren om uit te kiezen. Ga gewoon naar een warenhuis en vraag naar enkele van de meest populaire geuren.
5. Overweeg je motieven
Wat is jouw uiteindelijke doel met een kenmerkende geur? Hoe is jouw persoonlijkheid of welk alter ego schaf je met dit geurtje aan? Hoe zal het indruk op jouw collega’s, jouw partner, jouw beste vrienden maken? Ze zullen die geur allemaal met jou gaan associΓ«ren, dus je moet iets vinden dat ook echt bij je past. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat niet overweldigt, maar ervoor zorgt dat mensen bij jou in de buurt willen zijn. Dus misschien is het veiliger om niet voor luchtjes met een muskusgeur te gaan, maar het bij groene of houtachtige noten te houden.
6. Check House of Formulas om het perfecte luchtje te vinden
Kom je er nog steeds niet helemaal uit om het geschikte luchtje voor jezelf te vinden? Dan is er nog altijd House of Formulas! Door een aantal persoonlijke vragen in te vullen zorgen ze ervoor dat ze met de ideale formule komen die bij jou het beste past. Met de SUPERDUDES20 krijg je overigens 20% korting!
Gebaseerd op de vragen die ik heb beantwoord, blijken de Citrusy & Fresh en de Sexy & Spicy het beste bij me te passen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat het ook echt luchtjes zijn die ik normaal gesproken ook wel zou kopen, dus dit is ideaal voor als je er zelf niet helemaal uitkomt. Gebruik onze kortingscode “SUPERDUDES20” om 20% korting te krijgen.