Het is een feit dat kleine bedrijven over het algemeen een kleiner marketingbudget hebben dan grote concurrenten. Maar dat betekent niet dat marketing minder belangrijk is. Sterker nog: voor kleine bedrijven is marketing extreem belangrijk en kleine bedrijven hebben marketing nog wel harder nodig dan bekende merken. In dit blog geven we je 4 eenvoudige marketingtips waar jij als klein bedrijf van profiteert.
Tip 1: Online aanwezig zijn
Of je er nu klaar voor bent of niet: online marketing is de toekomst. Dat geldt ook voor contentmarketing en advertenties. Je moet online aanwezig zijn en social media gebruiken. Waarom? Omdat je klanten zich daar bevinden.
Online aanwezig hoeft helemaal niet duur te zijn. Maak accounts aan op platformen als Facebook, Instagram en Youtube. Op deze social media kun je je doelgroep vertellen wie je bent en wat je doet. Daarnaast kun je ook adverteren op deze platformen. Ook dat is niet duur: dat kan al vanaf een paar euro per dag.
Tip 2: Richt je op SEO
Online zichtbaarheid is belangrijk dan ooit. Er is zoveel content en informatie op internet te vinden, dat het kleine bedrijven soms verdringt. De basis van online aanwezigheid is een website. Maar: die website moet wel gevonden kunnen worden! Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. Zoekmachineoptimalisatie zorgt elke maand voor gratis verkeer naar je website. Vind je SEO moeilijk? Schakel dan een SEO-bureau in.
Tip 3: Zet emailcampagnes op
Sommige mensen zeggen dat email marketing uit de tijd is, maar niets is minder waar. De meeste kleine bedrijven gebruiken email voor direct contact met hun klanten. Waar social media wordt ingezet om op te vallen en klanten aan te trekken, dient email een ander doel. Email is namelijk een perfect kanaal om bestaande klanten mee te behouden. Retentie, noemen we dat.
Het handige van e-mail is dat je de boodschap heel persoonlijk kunt maken. En omdat de mensen die je mailt al klant van je zijn, zijn ze vaak eerder geneigd actie te ondernemen.
Tip 4: Zorg ervoor dat ieder contactmoment goed is
De meeste bedrijven focussen op het binnenhalen van klanten. Maar het vasthouden van klanten is minstens zo belangrijk. Je doet ontzettend veel moeite om een klant binnen te halen, dan is het toch logisch dat je er alles aan doet om je klant tevreden te houden?
Daarom moet je ervoor zorgen dat ieder contactmoment goed is: van offerte tot factuur. Als je een eenmalige opdracht hebt uitgevoerd, is het de factuur het laatste contactmoment. Zorg ervoor dat je een leuke factuur stuurt.
Je ziet het: ook als kleine onderneming kun je genoeg doen om jezelf meer in beeld te brengen bij potentiële klanten. Er zijn online ontzettend veel kansen. Benut ze en loop geen klanten mis.