Het vinden van nieuwe mensen die jouw product of jouw dienst willen kopen, is een belangrijk onderdeel van het gehele verkoopproces. Het kan voor sommige mensen best wel lastig zijn, maar als het jouw doel is om de verkoop te verhogen, moet je erachter komen welke verkoopstrategie voor toekomstige klanten effectief is.
Heb je een geweldig product maar kun je niet de juiste klanten vinden om het te verkopen? Maak je dan maar geen zorgen want deze strategieën zullen je helpen. Weet je niet zeker hoe je je klanten moet benaderen of heb je een onduidelijke boodschap? Dat is geen probleem. We zullen je daarvoor een paar handige trucs laten zien.
En als je nog meer informatie nodig hebt over hoe onder andere je meer sales kan genereren, dan is Kennisdomein de ideale site voor jou. Bij Kennisdomein lees je namelijk hele interessante artikelen over tal van onderwerpen, waaronder ook sales en marketing. De content is geschreven door professionals uit het veld, vanuit de passie om te delen met iedereen die zijn kennis wil verrijken.
14 verkoopstrategieën om de omzet en de inkomsten te verhogen
1) Mensen kopen voordelen
Mensen kopen geen producten, maar ze kopen de resultaten die het product zal geven. Begin met het identificeren van jouw ideale klant door een lijst te maken van alle voordelen waarvan de klant kan profiteren als ze jouw product of jouw dienst gebruiken.
2) Definieer jouw klant
Wie is de persoon, die waarschijnlijk jouw product koopt en het ook onmiddellijk koopt? Maak een avatar van die klant.
Stel specifieke vragen
- Hoe oud zijn ze?
- Zijn ze man of vrouw?
- Hebben ze kinderen?
- Hoeveel geld verdienen ze?
- Hebben ze een opleiding genoten?
3) Identificeer het probleem
Wat voor soort probleem heeft de klant, die jij kunt oplossen? Als je je klant correct hebt geïdentificeerd, zullen deze mensen je betalen om hun probleem op te lossen.
- Soms zijn de problemen duidelijk en simpel op te lossen.
- Soms zijn de problemen onduidelijk.
- Soms ervaart de klant geen probleem. Als het probleem niet bestaat, zal de klant je product ook niet kopen.
4) Ontwikkel een concurrentievoordeel
Je definieert je concurrentievoordeel en de reden voor het kopen van jouw producten of jouw diensten in termen van de voordelen waarvan klanten kunnen profiteren en door ze te laten zien dat ze dit bij de concurrent mislopen. Concentreer je op de voordelen van wat jouw product beter maakt dan dat van anderen.
5) Gebruik content en social media marketing in jouw voordeel
Er zijn tegenwoordig meer manieren dan ooit tevoren om jouw product bij de klanten onder de aandacht te brengen. En het beste van alles is, dat het ook allemaal gratis te gebruiken is. Je kunt social media zoals Facebook, Twitter en jouw blog in je eigen voordeel gebruiken. Door via deze kanalen relaties met je klanten op te bouwen, kun jij meer mensen dan ooit tevoren bereiken.
Enkele van de voordelen van contentmarketing zijn:
- Meer toegang tot gekwalificeerde leads.
- Meer kanalen om jouw product te verkopen.
- Lagere kosten om klanten te kunnen werven.
Hier zie je een grafiek van hoe snel data via het internet worden gegenereerd. Kijk eens op social media websites. Zou het niet geweldig zijn om deze doelgroep te kunnen gebruiken? Jij kunt het!
6) Soms moet je koud bellen
Potentiële prospects kunnen soms een beetje afstand nemen. Of je het nu persoonlijk of via de telefoon doet, het is jouw taak om een potentiële klant warm te maken voor je product. Vooral als jouw product nieuw is, moet je mogelijk interesse wekken door je klanten te gaan bellen.
7) Probeer de 100 telefoongesprekken methode wanneer je begint met verkopen
Bereik zo snel mogelijk 100 klanten. Het zal echt niet alle honderd keren raak zijn, maar je krijgt zo wel ervaring.
8) Kies de juiste prijs
Doe marktonderzoek naar je concurrenten om zo de juiste prijs te kunnen bepalen. Als je een duur product hebt, wees dan ook bereid om kwaliteit aan je klanten te leveren. De prijs kan worden bepaald door ‘ de waargenomen waarde’ van je product. Als je jouw product superieur kunt laten lijken, kun je ook een hogere prijs vragen.
9) Leer de juiste onderhandelingstechnieken
Ervaren onderhandelaars richten zich vooral op het vinden van een oplossing of een regeling, die voor beide partijen bevredigend is. Ze zoeken naar zogenaamde ‘win-win’-situaties, waarbij beide partijen tevreden met de resultaten van de onderhandeling zijn.
De beste onderhandelaars hebben deze drie kwaliteiten
- Ze stellen de juiste vragen om erachter te komen wat jij precies nodig hebt.
- Ze zijn geduldig.
- Ze zijn erg goed voorbereid.
10) Maak effectieve presentaties
Bij de verkoop is het belangrijk om aan klanten een creatieve en een boeiende verkooppresentatie te geven. Eén van de vele manieren om dit te kunnen bereiken, is om een effectieve PowerPoint presentatie te maken.
11) Focus je op het levenslang behouden van de klant
“Eens een klant, altijd een klant.”
Zodra een klant jouw product heeft gekocht, mag dit niet het einde van jouw relatie met hen zijn. Focus je op het onderhouden van een sterke relatie met de klant. Dit zal alleen maar meer vertrouwen creëren en waarde aan jouw product toevoegen.
12) Potentiële klanten iets gratis aanbieden
Jouw ideale klant zal jouw product veel eerder kopen als je hem een voorbeeld geeft om het te kunnen bekijken. Maak een korte video van jouw product, geef ze een gratis stukje echt geweldige content en maak jouw klanten enthousiast voor de toekomst.
13) Geef je klanten de primeur
Als jij binnenkort een nieuw product gaat lanceren, vertel dit dan aan jouw klanten. Ze zullen er graag over willen horen en het zal vertrouwen bij hen wekken. Ze kunnen er zelfs meer van gaan kopen.
14) Jouw verkoopbericht moet duidelijk zijn
Kies één of twee voordelen van jouw producten en vermeld deze dan duidelijk in de verkoopkop. Maak je klanten ECHT duidelijk wat jouw product voor hen gaat doen. Wees specifiek. Als je product meerdere voordelen heeft, maak dan verkoopberichten voor verschillende klanten waar ze zich mee kunnen identificeren.