Parajumpers, het geesteskind van de ontwerper Massimo Rossetti, is ondanks de naam een 100% Italiaans modemerk dat zijn naam dankt aan het in Alaska gevestigde 210th Rescue Squadron. De collecties jassen en bovenkleding, die zijn geproduceerd dankzij de samenwerking met het bedrijf Ape & Partners S.p.A. zijn uiterst innovatief en vooral ontworpen om functioneel en comfortabel te zijn.
Het bedrijf werd in 2006 opgericht en behaalde dankzij een gerichte internationale expansie en een verstandige commerciële strategie, al snel in termen van klantenkring en omzet een groot succes. Aan de andere kant zorgde de groeiende vraag en het prestige van deze producten er ook voor dat het bedrijf doelwit werd van criminelen, die hun producten namaken.
Het team van Parajumpers doet er alles aan om de productie van namaakproducten te verslaan, omdat nepproducten niet alleen schadelijk zijn voor het imago van het merk en de opbrengst van het bedrijf, maar ook voor hun klanten zelf. In feite zijn namaakproducten vanwege de niet gezuiverde dons ook potentieel gevaarlijk gebleken. De dons in de fake parajumpers is gekleurd met giftige stoffen die schadelijk zijn voor de drager. Ook kunnen de neppe parajumpers niet de juiste bescherming bieden tegen koud weer. Bovendien ondersteunt de productie van namaakgoederen vaak illegale activiteiten zoals kinderarbeid, onveilige arbeidsomstandigheden en georganiseerde misdaad.
Uit een recent rapport genaamd ‘Office for Harmonization in the Internal Market‘ van de EU is gebleken dat bijna 10% van alle mode gerelateerde producten, inclusief kleding, schoenen en accessoires die elk jaar in Europa worden verkocht, nep zijn. Dit komt neer op ongeveer € 26,3 miljard aan gederfde inkomsten voor de sector. Het rapport vermeldde ook dat 363.000 directe banen als gevolg van de vervalsing van modeproducten verloren gingen.
In Italië, het thuisland van Parajumpers, werd naar verluidt ook een aanzienlijke schade geleden door de verkoop van neppe parajumpers. Het kost het land ongeveer 4,5 miljard euro per jaar en bijna 50.000 banen gaan elk jaar weer verloren.
Om een succesvolle bescherming van merken op te zetten, heeft Ape & Partners SpA OpSec Security aangesteld om een veelzijdige aanpak te ontwikkelen die:
- Een effectieve openlijke authenticatie voor hun producten biedt, die snel door alle belanghebbenden kan worden herkend, maar niet door vervalsers kan worden gerepliceerd.
- Een geheime beveiligingsfunctie biedt, die alleen bekend is bij geautoriseerd personeel dat een definitieve authenticatie van vermoedelijke vervalsingen zou bieden.
- De productie en de distributie van belangrijke authenticatie- en merkverbeteringscomponenten centraliseert om er zo voor te zorgen dat de branche veilig en gecontroleerd blijft.
Om aan deze doelstellingen te kunnen voldoen, gebruikte OpSec zijn sterke punten in de optische en materiaalkunde, kledingoplossingen en ontwerpdiensten. Laten we ze eens wat nader bekijken.
Optische beveiliging & materiaalwetenschappen
Al meer dan 30 jaar leider in de optische beveiliging biedt OpSec OVD (optically variable device) een technologie aan tal van wereldwijde, hoogbeveiligde projecten, waaronder nationale bankbiljetten, paspoorten en andere door de overheid uitgegeven documenten. Dezelfde technologie werd gebruikt om een zeer veilige OVD te creëren, die alle producten van Parajumpers zou beveiligen en tegelijkertijd zou garanderen dat het ontwerp, de branding en de filosofie van Parajumpers complimenteerde.
Certificaat van echtheid
Het papieren label met de OVD-beveiliging bevat productinformatie en is aangebracht op een door OpSec geleverd ‘certificaat van echtheid’. Eenmaal bevestigd aan het certificaat zorgt de combinatie van geavanceerde lijm- en veiligheidsperforaties ervoor dat elke poging om het veiligheidslabel te verwijderen of opnieuw te gebruiken het zou vernietigen, waardoor zowel het label als certificaat onbruikbaar is. Het ‘certificaat van echtheid’ wordt uiteindelijk in een beschermhoes geplaatst en alleen door geautoriseerde medewerkers aan authentieke kleding van Parajumpers bevestigd.
Het certificaat helpt niet alleen om de waarde van en het vertrouwen in het merk te vergroten, maar fungeert ook als een fysieke garantie dat de klant een authentiek product van Parajumpers koopt.
Geweven labelbeveiliging
Hoewel het label en het certificaat laten zien dat een product authentiek is, moest er ook een beveiliging in de kleding van Parajumpers worden ingebed. Dit is gedaan op een manier, die de levensduur van het product niet zal aantasten.
Hoewel het de taak was om een belangrijke beveiligingsfunctie te leveren, was het een extra uitdaging om ervoor te zorgen dat deze beveiliging de kleding van Parajumpers op geen enkele manier in gevaar zou brengen.
Om deze doelstelling te bereiken, leverde OpSec een nieuw hoofdmerklabel voor Parajumpers met een geheime beveiligingsfunctie, die alleen bekend is bij medewerkers van APE & Partners Spa om het merk zo optimaal te kunnen beschermen.
Bovendien is er op de website van Parajumpers een speciale sectie genaamd ‘Stop Fake‘. Als je hier op klikt, kom je op een pagina die nuttige informatie bevat over hoe je namaakproducten kunt herkennen en er is ook de mogelijkheid om te controleren of een verkoper erkend is of niet. Ook op de speciale website parajumpersstopfakes.com kunnen de klanten de authenticiteit van hun product via een eenvoudige en een snelle procedure verifiëren.
Geliefde merken zoals Parajumpers worden in het bijzonder bedreigd en de vervalsers doen hun uiterste best om de authentieke producten na te bootsen omdat ze weten dat daar veel aan te verdienen valt.
Voor een winstgevende groei op de lange termijn is het van vitaal belang dat eigenaren van merken doorlopend actie blijven ondernemen om ervoor te zorgen dat ze ‘voorop blijven lopen’ om hun klanten, merkwaarden en inkomsten goed te beschermen.
Het management van Parajumpers nam deze dreiging proactief aan en werkte nauw samen met OpSec om de problemen te analyseren en vervolgens alle mogelijke oplossingen te evalueren en uit te voeren. Alle aspecten van het project zijn in nauwe samenwerking met succes ontwikkeld, waardoor een compromisloos authenticatieniveau heeft bereikt, terwijl tegelijkertijd premium producten worden geleverd, die het merk zouden helpen versterken en het vertrouwen van de klant zouden vergroten.