Iedereen kan leren om een betere motorrijder te worden en de roekeloze rijder kan leren om verantwoordelijkheidszin te kweken. Maar vat dit artikel op als een gemeende waarschuwing van iemand, die hier professioneel mee bezig is: als je één of meer van de onderstaande eigenschappen bezit en je ook nog graag een poosje wilt leven, is het motorrijden misschien niet voor jou weggelegd.
1. Zelfdicipline is niet jouw sterkste kant
Motorrijden gaat in de eerste plaats over controle en techniek. Een beetje zoals Mr. Miyagi The Karate Kid eindeloos ‘wax-on’ en ‘wax-off’ bewegingen liet doen. Helemaal niet zo sexy als iemand met een beenveeg op de mat onderuit halen, maar wel nodig om reflexen aan te kweken en je spieren de juiste bewegingen te leren. Hetzelfde geldt voor motorrijden.
Achtjes draaien tussen kegels is niet bepaald opwindend, maar het leert je wel het samenspel tussen het gas en de koppeling, stuurbeheersing, de positie op de motor en kijktechniek. Zonder deze basisbewegingen onder de knie te hebben, heeft het geen nut om andere dingen te gaan doen. En dat vraagt om zelfdiscipline, toewijding en oefening. Veel oefenen. Misschien kom je wel even weg met een gebrekkige techniek, maar een gebrek aan zelfdiscipline komt onvermijdelijk als een boemerang naar je terug.
2. Je weet alles beter
Je hebt de basiscursus veiligheid gevolgd en je rijbewijs gehaald. Geweldig! Maar denk alsjeblieft niet dat dat betekent dat je nu weet hoe je moet rijden. Er is geen statistisch bewijs dat de basisveiligheidscursus je ook een veilige rijder maakt. De enige manier om een veilige rijder te zijn, is door deze vergelijking te gebruiken: uitgebreide persoonlijke oefening + geavanceerde rijcursussen = een veilige rijder. Als je denkt dat God of jouw moeder je één of andere gave heeft gegeven, die je beter maakt dan de doorsnee rijder, denk dan nog eens na. En als je weigert om dit te geloven, blijf dan maar weg van een motorfiets. Lees meer tips over het motorrijden op Motorrijders.nl.
3. Je eerste motor moet als een raket gaan
Dit zie je wel vaker. Een kerel (en het is altijd een kerel, vrouwen hebben hier om de één of andere reden geen last van) is er al snel van overtuigd dat een 300cc of 500cc vervelend zal worden en is met niet minder tevreden dan een GSX-R of Panigale.
Motorrijden gaat niet over absurde kracht en snelheid; het gaat over controle en vertrouwen. Ontwikkel die vaardigheden maar eerst en de snelheid zal dan ook snel toenemen. Leer eerst hard met een langzame motor te rijden voordat je hard met een snelle motor probeert te rijden. Als je daar het geduld niet voor hebt, ga dan alsjeblieft met met de bus.
4. Je hebt geen benul van ruimte of snelheid
Heeft jouw auto een heleboel deuken in de achterbumper omdat je elke dag bij het parkeren tegen dezelfde paal zit? Tik je op de bumpers van andere auto’s bij het parallel parkeren? Volg je andere auto’s te dicht of heb je al een paar auto-ongelukken gehad? Als dit een marginale barometer van je eerdere rijervaring is, bespaar jezelf dan alstublieft de ellende, mogelijke verwondingen of een ontmoeting met Petrus bij de hemelpoort. Te allen tijde inzicht hebben in wat er om je heen gebeurt en de relatieve afstand en de snelheid van inkomende en uitgaande objecten begrijpen, kan één van de belangrijkste eigenschappen bij het rijden op een motorfiets zijn.
5. Jij denkt dat motoren vooral dienen om snel te kunnen rijden en om wheelies te trekken
Dit is een snelle manier om als nieuwkomer ernstig gewond te raken of op een motorfiets te sterven. Het is natuurlijk geweldig leuk om een wiel in de lucht te voelen zweven, het is zeer handig bij het overwinnen van obstakels off-road en er is niets opwindenders dan een goed gehouden wheelie, maar op de openbare weg kan het gevaarlijk zijn en is het ook illegaal.
Kijk, motors zijn gevaarlijk. Motorrijden is zelfs 38 keer gevaarlijker dan autorijden en als je een obstakel goed raakt of iemand jou raakt, ben je degene die gewond raakt of zelfs sterft. Maar motorfietsen zijn fietsen voor volwassenen. Een hoog risico brengt een hoge beloning met zich mee en uiteindelijk is er niets dat lijkt op het besturen van een motorfiets.