In het digitale tijdperk van tegenwoordig, waarin iedereen online bereikbaar is, is het gemakkelijk om het belang van offline marketing te vergeten. Maar zelfs in het jaar 2020 zijn uitstekende marketingresultaten onmogelijk te bereiken zonder goede, ouderwetse offline marketing. Geloof je me niet? Hier zijn vijf redenen waarom offline marketing nog steeds belangrijk is voor het promoten van jouw nieuwe bedrijf.
Fysieke branding
Mensen zijn erg visuele wezens. Daarom is fysieke branding voor het promoten van een nieuw bedrijf erg belangrijk. Banners, kraampjes en autobelettering met jouw herkenbare logo kunnen worden geïnstalleerd op beurzen of bijeenkomsten waar ze jouw aanwezigheid zullen bevestigen en jouw merk onder de aandacht zullen brengen. Het uitdelen van artikelen met jouw merk erop zoals bijvoorbeeld notitieboekjes, pennen of kalenders kan een geweldige manier zijn om aandacht te krijgen en om met nieuwe klanten contacten te leggen.
Opvallen
Offline marketing is van elke opstart strategie een onvermijdelijk onderdeel. Om een goede start te kunnen maken, moet je jouw focus op een bepaalde stad richten en jouw bedrijf lokaal promoten. Hang een groot spandoek met spandoekframe op tijdens een beurs, verspreid flyers, folders of brochures die jouw bedrijf, jouw producten of diensten beschrijven. Dit zal een geweldige ophef creëren, dat jouw bedrijf de broodnodige aandacht zal geven.
Mensen bereiken die niet online zijn
Hoewel de meeste mensen veel tijd online doorbrengen, zijn er nog steeds mensen die geen gebruikmaken van digitale communicatiekanalen. En de enige manier om deze individuen te bereiken is via offline marketing. Ook degenen die online bronnen gebruiken om informatie te verzamelen en aankopen te doen, hebben vaak meer vertrouwen in de traditionele advertenties, commercials, billboards en banners dan de advertenties op de social media en andere vormen van online marketing.
Direct contact met jouw klanten
Zelfs in het digitale tijdperk is persoonlijk contact belangrijk. Door flyers, visitekaartjes, ansichtkaarten en brochures uit te delen, kun jij direct in contact komen met de potentiële en de huidige klanten. Een persoonlijk gesprek met potentiële klanten biedt jou niet alleen de mogelijkheid om hen te informeren over jouw nieuwe bedrijf, de producten en de diensten die het biedt, maar ook om eventuele vragen over jouw bedrijf te beantwoorden.
Direct feedback
Online marketing vereist geduld. Je stuurt jouw advertentie de wereld in en wacht op de feedback van potentiële klanten. Bij offline marketing is de feedback echter bijna onmiddellijk. Als je de potentiële klant persoonlijk ontmoet, kun je ter plaatse aanpassingen maken en jouw aanbod aan de behoeften van de klant aanpassen.
Gaat lang mee
Soms lijkt het alsof elke link waarop je klikt vol zit met advertenties, marketingvideo’s of pop-ups. Zo veel online commercials kunnen ‘te veel’ blijken te zijn voor de kijkers, die de advertentie die ze zagen meestal vergeten zodra ze de site verlaten. Offline adverteren blijft daarentegen een tijdje in de menselijke geest. Of het nu gaat om een reclameposter of een tv- of radio-commercial, een goed doordachte offline campagne heeft een hogere terugroepwaarde en zal lang na het zien in de gedachten van een klant blijven hangen.
Er zijn veel offline marketingtactieken, die je kunt gebruiken om jouw startende bedrijf op de markt te brengen. Hier bespreek ik vier veelgebruikte methoden, die nooit falen.
Directe post
E-mailmarketing is onder marketeers al enkele jaren een ware rage. De traditionele manier van mailen kan echter nog steeds aan jouw marketingstrategie waarde toevoegen. Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen gemiddeld 90 e-mails per dag ontvangen, daarom kan het een moeilijke taak zijn om jouw e-mail op te laten vallen. Met directe post zijn jouw klanten echter veel gemakkelijker te bereiken.
Tegenwoordig ontvangen mensen slechts een handvol bedrukt promotiemateriaal in hun brievenbus. Daarom is de kans veel groter dat ze het materiaal dat u ze stuurt zullen doornemen. De cijfers liegen niet. Volgens de Direct Mail Association kocht bijna tweederde van de mensen een product dat via direct mail werd geadverteerd. Directe post stelt startende bedrijven in staat om op een persoonlijker niveau met klanten in contact te komen. Bovendien hoeft je je bij directe post nooit af te vragen of jouw bericht rechtstreeks in de spam is terechtgekomen.
Wees een gastspreker op evenementen
Een andere geweldige manier om de naamsbekendheid te vergroten, is door te spreken op verschillende evenementen met betrekking tot jouw bedrijf, producten of diensten. Deelnemen aan een conferentie geeft jouw startende bedrijf de geloofwaardigheid, waardoor oude klanten blijven en nieuwe klanten worden aangetrokken. Houd er echter rekening mee dat de enige manier om aan geloofwaardigheid te winnen, is door echte waarde te leveren en niet door alleen maar jouw bedrijf te promoten.
Reclame voor kranten, tv en radio
Adverteren via de traditionele media heeft, ten opzichte van online adverteren, nog steeds tal van voordelen. Met advertenties voor kranten, tv en radio kun jij sneller een breder publiek bereiken. En als jij jouw media zorgvuldig kiest, hoeft het niet eens zo duur te zijn.
Onthoud dat alleen de juiste combinatie van online en offline marketing jouw startende bedrijf het maximale resultaat kan opleveren. Zorg er dus voor dat je wat tijd en een budget instelt voor het offline adverteren van jouw bedrijf.