Bedrijfsevenementen zijn veel meer dan een gelegenheid voor werknemers om samen te komen. Of je nu een jaarlijkse prijsuitreiking en diner houdt, een zomerpicknick, of een groot feest, het is veel meer dan alleen maar achterover leunen en je laten gaan. Bedrijfsevenementen helpen:
- Je medewerkers te valideren
- Creativiteit te bevorderen
- Het moreel van het bedrijf op te krikken
- Een beter, meer gefocust team te creΓ«ren
Elk bedrijf kan baat hebben bij bedrijfsevenementen. Het maakt niet uit of je een grote organisatie bent of een kleine start-up of in welke bedrijfstak je werkzaam bent. Verzamel je medewerkers voor een bedrijfsevenement zoals bijvoorbeeld een Escape Room Rotterdam wat uiteindelijk resulteert in de volgende voordelen:
1. Verminder stress
Bijna elke baan is stressvol. Deadlines, feedback, eisen van klanten en lastige bazen kunnen overweldigend zijn. Bedrijfsevenementen bieden de werknemers de gelegenheid even afstand te nemen van de stress en te ontspannen! Als kind waren de sinaasappelschijfjes en de pakjes sap aan het eind van een voetbalwedstrijd genoeg om je door de wedstrijd heen te houden. Hetzelfde principe geldt voor volwassenen. Een bedrijfsevenement of feest na een groot project of een druk seizoen kan de stress verminderen en de werknemers door de moeilijke tijden heen motiveren.
2. Stel je cultuur vast
De bedrijfscultuur is een mengsel van de waarden, overtuigingen, taboes, symbolen, rituelen en mythen die alle bedrijven in de loop van de tijd ontwikkelen. De cultuur wordt geboetseerd door de dagelijkse activiteiten en de mentaliteit van het bedrijf, maar het kan verbeterd worden op bedrijfsevenementen.
Waar staat je bedrijf voor? Wat zijn haar kernwaarden? Zet die waarden in daden om met een bedrijfsevenement. Als je zegt dat je aandacht uitgaat naar loyaliteit, eerlijkheid, betrouwbaarheid, of efficiΓ«ntie, laat dat dan aan je werknemers zien. Een bedrijfscultuur kan leuk zijn, creatief, samenwerkend, ondersteunend, en nog veel meer. Woorden op een poster of in een bedrijfsmotto betekenen niet zoveel als ze daadwerkelijk laten zien door middel van een bedrijfsevenement.
Goed geplande bedrijfsevenementen kunnen deel worden van waar je bedrijf bekend om staat en een rol spelen bij het werven van nieuwe medewerkers. Mensen willen werken op een plaats die zijn mission statement waarmaakt en moeite doet om zijn werknemers te belonen en te valideren.
3. Motivatie verbeteren
Als het moreel hoog is, zijn werknemers meestal meer gemotiveerd. Daardoor gaat de productiviteit door het dak. Gelukkige werknemers zijn productieve werknemers. Productieve teams zijn een van de belangrijkste drijfveren voor succes in je bedrijf, dus deze reden is op zich al genoeg om een bedrijfsevenement te organiseren!
Denk aan de momenten waarop je het meest gemotiveerd bent. Is het wanneer je verzandt in opdrachten, of wanneer je een pauze neemt en verfrist terugkomt en klaar bent om je projecten door te zetten? Bedrijfsevenementen kunnen die pauze zijn die de stress wegneemt en de motivatie helpt verbeteren. Evenementen doorbreken de eentonigheid van het werk en verjongen de werknemers. Een conferentie of bedrijfsbijeenkomst kan de werknemers eraan herinneren hoe ze over het bedrijf denken en hen weer in contact brengen met het doel en de missie. Een leuke teambuilding activiteit, feest, of diner kan een onderbreking zijn voor de werknemers en een kans om te ontspannen en tijd door te brengen met collega’s. Alle soorten bedrijfsevenementen helpen bij de motivatie.
4. Valideer werknemers
Bedrijfsevenementen en prijsuitreikingen kunnen heel effectief zijn om werknemers te valideren. Je kunt werknemers prijzen uitreiken voor hun prestaties of voor de manier waarop ze de cultuur en waarden uitdragen. Werknemers die de prijzen krijgen, krijgen de erkenning die ze verdienen. Plus, ze zullen het gevoel hebben dat ze iets betekenen voor het bedrijf. Deze onderscheidingen zullen je werknemers het gevoel geven dat ze gewaardeerd en belangrijk zijn. Dat zal wonderen doen voor de productiviteit op je kantoor.
Als je een geweldig kwartaal of jaar achter de rug hebt, vier dat dan! Haal je beste klanten en werknemers binnen voor een bedrijfsfeest. Iedereen houdt ervan erkend te worden voor zijn werk. Het vieren van succes bouwt een bedrijfscultuur op als een cultuur die zich realiseert hoeveel moeite de werknemers doen om het voor elkaar te krijgen. Het stelt werknemers in staat te ontspannen, plezier te maken, en te weten dat ze gewaardeerd worden.
Iedereen wil zich gewaardeerd voelen, en een bedrijfsevenement is een geweldige manier om de successen van individuele werknemers, teams, en het bedrijf te vieren.
5. Teambuilding
Bedrijfsevenementen zijn een geweldige manier om je team dichter bij elkaar te brengen. Een team event zoals een Escape Room Amersfoort kan muren en barrières op de werkplek afbreken. Samenhangende teams zijn productiever en creatiever. Plus, het hebben van een vriend of een sterk team op het werk maakt dat werknemers meer zin hebben om naar het werk te komen en hun beste beentje voor te zetten bij een project.
6. Verbind leiderschap en werknemers
Er is vaak een kloof op de werkplek tussen leiding en werknemers. Je kunt die kloof verkleinen door iedereen een plek buiten het werk te bieden om elkaar te leren kennen. Teambuilding activiteiten helpen werknemers hun bazen te zien als gelijken in plaats van ongenaakbare autoriteiten. Deze relaties kunnen op kantoor magisch werken.
In plaats van in een hoge-stress of formele werkomgeving te verkeren, bieden bedrijfsevenementen de werknemers de mogelijkheid om op een menselijk niveau contact te maken met hun bazen. Sommige werknemers kijken zelfs uit naar bedrijfsevenementen omdat het de enige keer is dat ze in een meer ongedwongen omgeving met hun baas kunnen omgaan.
Bedrijfsevenementen geven iedereen de kans zich te ontspannen. Er gaat niets boven het zien van de CEO met zijn kinderen op de bedrijfspicknick of ontspannen op de golfbaan voor een bedrijfsuitje. Deze situaties laten zien dat leiders normaal zijn en stellen hen in staat contact te maken met de werknemers. In plaats van zich zorgen te maken over het juiste te zeggen in het bijzijn van hun baas, kunnen de werknemers zich concentreren op plezier maken en leiders in een nieuw licht zien. Het werkt twee kanten op – leiders kunnen ook buiten het kantoor medewerkers zien en begrijpen wie ze zijn.
7. Relaties opbouwen
Op bedrijfsevenementen is er geen druk om een idee te lanceren of een grote verkoop te doen. Werknemers kunnen zich ontspannen en genieten van de tijd die ze hebben om relaties met elkaar op te bouwen. Praten en samen tijd doorbrengen buiten het kantoor kan een grote stimulans zijn voor het teamwork. De banden die de werknemers op bedrijfsevenementen aanknopen komen terug op kantoor.
Werknemers zitten 40-plus uur per week in naburige hokjes, maar kennen hun collega’s misschien niet echt. Bedrijfsevenementen maken het mogelijk de muren te laten vallen. Medewerkers kunnen op een nieuwe manier met elkaar in contact komen en misschien persoonlijke overeenkomsten vinden met hun collega’s die ze nooit gekend hebben. Bedrijfsevenementen brengen ook medewerkers van alle niveaus uit verschillende afdelingen van het bedrijf bij elkaar. Het is op een bedrijfslunch of -feestje dan een financiΓ«le medewerker die net haar carriΓ¨re begint naast een vice-president van marketing kan zitten en raakvlakken kan vinden. Die verbindingen scheppen een vriendelijker en meer op samenwerking gerichte omgeving op het werk.
8. Netwerk
Behalve voor de persoonlijke relaties kunnen bedrijfsevenementen ook van vitaal belang zijn voor het netwerken. Werknemers kunnen collega’s of klanten persoonlijk ontmoeten om echte contacten te leggen. Het meest effectieve netwerken gebeurt in een meer ontspannen omgeving waar je al een band hebt. In plaats van saaie netwerkevenementen in de industrie te ondergaan, kunnen werknemers bedrijfsevenementen gebruiken om verbindingen te leggen die hun carriΓ¨re op de lange duur ten goede kunnen komen.
9. Bevorder creativiteit
Door een team buiten hun normale omgeving te brengen en ze in een nieuwe omgeving te plaatsen, worden ze gedwongen buiten de kaders te denken.
10. Verbeter de samenwerking
Werknemers krijgen de kans om met nieuwe mensen in het bedrijf te praten met wie ze gewoonlijk niet omgaan binnen hun normale kantoorroutine. Omdat de werknemers met mensen uit vele afdelingen spreken, kan dit hen in staat stellen samen te werken. Dit kan creativiteit en nieuwe originele ideeΓ«n voor het bedrijf aanwakkeren die ze maandag weer mee naar kantoor kunnen nemen.
Samenwerken met andere mensen brengt frisse ideeΓ«n binnen en helpt mensen buiten de kaders te denken. Als werknemers op bedrijfsevenementen met elkaar omgaan, kunnen ze de dingen vanuit een ander gezichtspunt bekijken.
Bedrijfsevenementen bevrijden werknemers ook uit de cyclus van altijd resultaatgericht moeten zijn. Maar liefst 75% van de werknemers zegt dat ze hun creatieve potentieel niet waarmaken. Dat komt bijna altijd omdat ze de druk voelen om productief te zijn in plaats van creatief. Het organiseren van een bedrijfsevenement laat zien dat het bedrijf om meer geeft dan alleen maar voortdurend met je neus op de slijpsteen zitten. Het kan werknemers helpen het belang in te zien van een pauze en het omarmen van hun creatieve kanten.
11. Krijg frisse ideeΓ«n
Elke dag in dezelfde omgeving werken kan repetitief worden en een aanslag zijn op de productiviteit. Net als batterijen moeten mensen opgeladen worden. Dat betekent een pauze nemen, een verandering van tempo, en iets nieuws proberen. Een pauze nemen van het werk voor een bedrijfsevenement stelt het team in staat op te laden en frisse ideeΓ«n op te doen.
Afstand nemen van een probleem geeft afstand die de deur kan openen voor creatief denken. Heb je ooit vastgezeten op een wiskundeprobleem en toen voor een pauze opgestaan en het antwoord tot je laten komen? Hetzelfde geldt voor bedrijfsgebeurtenissen. Werknemers kunnen vastzitten op een probleem of in een sleur zitten, maar het bedrijfsevenement kan de afstand en inspiratie bieden die ze nodig hebben om de creativiteit te laten toeslaan.
12. Stimuleren van het bedrijfsmoraal
Bedrijfsevenementen zijn geweldig voor het opkrikken van het bedrijfsmoraal. Het is bewezen dat vieringen leiden tot een boost in positieve gevoelens over het bedrijf bij werknemers. Bedrijfsevenementen kunnen het verschil betekenen tussen betrokken, gelukkige werknemers en mensen die het gevoel hebben dat ze alleen maar een onderdeel van de bedrijfsmachine zijn.
13. Bedrijfscultuur verbeteren
Bedrijfsevenementen zijn een geweldige manier om de kernwaarden en de cultuur van het bedrijf onder de aandacht te brengen. Werknemers willen werken voor bedrijven waar ze zich betrokken en gesteund voelen. Het is zelfs zo dat bedrijven met geΓ«ngageerde werknemers 2,5 keer meer verdienen dan hun minder geΓ«ngageerde tegenhangers. Betrokken werknemers hebben maar liefst 87% minder kans om hun bedrijf te verlaten. Het is zeker de moeite waard evenementen te plannen om werknemers betrokken en tevreden te houden.
Conclusie
Een bedrijfsevenement is niet zomaar wat pluis. Het moet een belangrijk onderdeel zijn van je strategie om werknemers te betrekken. Goed geplande evenementen sluiten aan bij de bedrijfscultuur en kunnen een krachtige manier zijn om gemotiveerde werknemers te ontwikkelen die enthousiast zijn om naar het werk te komen. Je zou niet bezuinigen op andere belangrijke gebieden van je budget voor interne outreach. Beknibbel niet op bedrijfsevenementen! Bedrijfsevenementen verbeteren de bedrijfscultuur, versterken teams, bevorderen creativiteit, en stimuleren het moreel.