Is bloggen nog steeds relevant? De cijfers zeggen van wel.
Er worden 70 miljoen nieuwe blogposts per maand geplaatst en 42% is alleen al gebouwd op WordPress. Daarom is bloggen nog steeds een prominent onderdeel van een online marketingstrategie.
Uit een recent onderzoek bleek zelfs dat van alle vormen van contentmarketing die er zijn, zoals video’s, infographics, ebooks en online evenementen, 90% van de bedrijven in de afgelopen 12 maanden blogs heeft gebruikt om hun merken in de markt te zetten.
Maar hoe bereiken ze dit met de overvloed aan content op internet?
De sleutel tot marketing succes zit hem in de juiste online marketing strategie en door zich te richten op de prioriteiten rondom bloggen, zoals SEO en de tijd nemen om hun klanten te begrijpen, waar we het zo meteen over zullen hebben.
Maar als je bezig bent met SEO of een content marketeer bent geweest, vraag je je misschien af of het nog steeds de moeite waard is om blogstrategieën uit te werken of tijd te besteden aan het uitbesteden van blogs. Nou, dat is het zeker.
Ook al zijn sociale media een essentieel onderdeel geworden van de contentstrategie, dat betekent niet dat blogs in het stof zijn achtergelaten.
Bloggen zorgt voor meer verkeer en kan helpen naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen. En die leads en traffic veranderen in klanten en helpen bij het creëren van een publiek.
Maar invloedrijke blogs maken die voldoen aan de doelstellingen van je bedrijf is een ander onderwerp.
Hoewel ze dus belangrijk zijn, is het cruciaal dat je de tijd neemt om een effectieve strategie te ontwikkelen die je publiek betrekt en laat groeien en mensen verleidt om terug te keren naar de website van je merk.
Waarom is bloggen nog steeds relevant?
Laten we nu eens kijken waarom bloggen essentieel is voor merken en welke strategieën topmerken gebruiken om ervoor te zorgen dat hun blogs invloedrijk zijn in het steeds veranderende tijdperk van online marketing.
1. Bloggen bouwt loyaliteit en vertrouwen op
Zoals gezegd helpen blogs bij het opbouwen van loyaliteit en vertrouwen. Maar hoe?
Door advies en betrouwbare informatie te geven die consumenten kunnen gebruiken, bouw je autoriteit op over de onderwerpen die je bespreekt.
Blogs zijn een geweldige manier om je publiek langzaam te voeden en je expertise te bewijzen als het gaat om je branche en productlijn.
2. Bloggen vergroot de zichtbaarheid
Het volgende onderdeel van het bouwen van goede content is ervoor zorgen dat deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Blogs die antwoord geven op vragen van consumenten in jouw branche zijn nuttig voor SEO.
Daarnaast is het opnemen van trefwoorden in je boeiende en unieke koppen en subkoppen, evenals je goed onderzochte unieke inhoud, een trefzekere manier om je zichtbaarheid te vergroten.
Intern linken is een andere manier om je zichtbaarheid te vergroten. Het opbouwen van links naar andere pagina’s, blogs en productpagina’s op je site kan helpen om de zichtbaarheid, bekendheid en autoriteit van je merk op te bouwen.
Het is ook belangrijk om te kijken naar de lengte van de blogs die vergelijkbaar zijn met het onderwerp dat je bespreekt om er zeker van te zijn dat je het onderwerp volledig behandelt en voldoet aan de lengte die je zal helpen om een goede positie te verwerven op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).
Afbeeldingen zijn een andere geweldige manier om je inhoud en zichtbaarheid te verbeteren, waar we later meer over zullen vertellen. Laten we het nu hebben over merkbekendheid.
3. Bloggen creëert merkbekendheid
Nieuwe en originele content kan je merk prominenter maken tussen de rest van je concurrenten.
Wanneer ze op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen of iets meer willen leren, staat jouw merk bovenaan in de SERP’s en geeft hen de informatie die ze nodig hebben.
Hoe meer je investeert in blogstrategie, hoe meer potentieel je hebt om je merkbekendheid te vergroten, niet alleen voor SERPs maar ook via shares in sociale media.
4. Bloggen genereert nieuwe leads
Als consumenten je content goed vinden, willen ze waarschijnlijk meer.
Het is een uitstekende manier om nieuwe leads te krijgen door ze zich te laten abonneren op je e-maillijst.
Op deze manier is het minder opdringerig dan wanneer je ze een advertentie laat zien die ze vraagt om zich in te schrijven voor een e-maillijst om een coupon te krijgen.
Hoewel dit een geweldige tactiek kan zijn voor leads, helpen blogs bij het opbouwen van een band voordat je om hun informatie vraagt.
Als ze ervoor kiezen om je inhoud op je site te lezen, vinden ze je inhoud al goed en willen ze meer weten. Er is meer een relatie met je merk door de unieke, nuttige inhoud.
Je kunt dan de inschrijvingsopt-in pop-up aan het einde van de blog of wanneer ze scrollen inbouwen, zodat ze snel hun informatie kunnen invoeren en verder kunnen lezen.
5. Bloggen stimuleert betrokkenheid
Een van de doelen van de meeste contentmarketeers is het blijven opbouwen van relaties met nieuwe en bestaande klanten.
Blogs bieden meer deelbare content dan alleen je producten of diensten die consumenten kunnen delen met anderen via sociale media.
Het is een geweldige manier om klanten te onderwijzen, tips of how-tos te geven en meer banden met je merk te creëren.
Na verloop van tijd kan het langzaam herinneren van consumenten aan je merk via je inhoud helpen om lezers te converteren naar langdurige klanten.
Daarnaast kunnen blogs interessante punten toevoegen aan het klanttraject en verschillende mogelijkheden bieden om je content te delen.
Tot slot worden consumenten betrokken bij onderwerpen waar ze al in geïnteresseerd zijn of waar ze meer over willen weten, wat zorgt voor meer enthousiasme voor betrokkenheid.
6. Bloggen stelt je in staat om de behoeften van de klant te begrijpen
Over het algemeen hebben consumenten niet veel tijd om blogs te lezen, dus is het belangrijk om te ontdekken wat hen aanspreekt om hen op de pagina te houden.
Proberen in de huid van de klant te kruipen en hun vragen te beantwoorden is waar blogs voor gemaakt zijn en kan zowel jou als de klant ten goede komen.
Op deze manier heb jij de tijd genomen om je doelmarkt verder te onderzoeken en te begrijpen, en krijgen zij de informatie die ze nodig hebben.
Blogs bieden ook een uitnodigende ruimte om beoordelingen en feedback achter te laten. Je kunt geweldige verbeterpunten en nieuwe ideeën voor blogbetrokkenheid vinden.
Bijvoorbeeld, misschien heeft iemand een vraag achtergelaten en die vraag creëert een geweldig onderwerp voor een andere blogpost.
Het is uitstekend voor toekomstige inspiratie, contact met klanten en het begrijpen van hun behoeften.
Wat is de toekomst van bloggen?
Bloggen heeft in de loop der jaren een behoorlijke transformatie ondergaan in de strategieën om het te optimaliseren en de beste manieren om met lezers in contact te komen.
Google Trends laat zien dat contentmarketing en bloggen op een gegeven moment samensmelten, hoewel de focus nu verschuift naar content als geheel.
Het simpelweg invoeren van zoekwoorden en wat je denkt dat Google wil horen is niet genoeg.
Alle content moet vakkundig zijn gemaakt en goed doordacht.
Hoe kun je je aanpassen aan de veranderende tijden?
Als het op blogs aankomt, is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.
Maak geen blogs alleen maar omdat je denkt dat het de zichtbaarheid van je merk kan helpen.
Zoekmachines zijn net als blogs geëvolueerd en zijn beter in het beoordelen van inhoud.
Mensen hebben ook geen tijd om lange, eindeloze content te lezen, waar het moeilijk is om de belangrijkste punten te vinden.
Content moet beschrijvende en boeiende koppen en subkoppen hebben, evenals duidelijke, beknopte inhoud met effectieve trefwoorden.
Het is waardevol om een onderwerp volledig te bespreken zodat iemand het kan begrijpen, maar ook om ter zake te komen – geen extra poeha.
Daarnaast is het cruciaal om een lange termijn contentstrategie te ontwikkelen om er zeker van te zijn dat je niet alleen voldoet aan algemene bedrijfsdoelstellingen, maar ook echt je doelmarkt bereikt en begrijpt.
Verhalen vertellen via meerdere kanalen is de juiste manier
Content is nog steeds koning, maar het kanaal is nu koningin. Multi-channel storytelling gaat over hoe je content verspreidt over verschillende platforms. Er zijn talloze social media sites en bedrijfsvermeldingen waar je je content op maat kunt maken en delen.
Kijk waar je doelgroep actief is.
Misschien is het Facebook of Instagram en kun je kopij maken die de blog promoot en hen terugbrengt naar je site.
Je kunt ook kijken naar bedrijfsvermeldingen of directories waar je inhoud kunt delen, zoals je Google bedrijfsprofiel, waar je Google Posts kunt delen.
Visuele inhoud trekt meer lezers aan
Afbeeldingen, infographics, korte video’s en andere visuele content kunnen helpen om je onderwerpen op te splitsen.
Het kan je ook helpen om onderwerpen beter te benadrukken, moeilijke concepten te beschrijven en lezers betrokken te houden.
Zichtbaar zijn in zoekresultaten
Om zichtbaarheid te creëren is het cruciaal om unieke inhoud te produceren en je te richten op het betrokken houden van de lezers.
Daarnaast is het van vitaal belang om de klant in gedachten te houden bij het maken van content, zodat de content niet wegvalt op SERPs of verloren gaat tussen andere soortgelijke content.
Onderzoeken wat je concurrenten doen en wat goed scoort op SERP’s is een begin om de zichtbaarheid van je merk te vergroten.
Dan is het vinden van een unieke invalshoek of het voortbouwen op waar zij het over hebben, terwijl je nog steeds beantwoordt waar consumenten naar zoeken, de perfecte balans voor het creëren van boeiende bloginhoud.
Zijn blogs nog steeds relevant in 2024?
Ja, maar net als bij SEO evolueert het. Centraal in een effectieve blogstrategie staan SEO best practices.
Het is belangrijk om je strategie te evalueren naarmate SEO zich ontwikkelt om ervoor te zorgen dat je inhoud en website de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid hebben die zoekmachines nodig hebben.
Zelfs met alle veranderingen in de online marketingstrategie blijven blogs een pijler.
Blogs kunnen niet alleen leads opleveren, maar ook de naamsbekendheid van je doelmarkt vergroten. Als je de tijd neemt om eenvoudige SEO tactieken te begrijpen en hoe je je publiek kunt bereiken, zul je zeker een bloeiende basis van blogposts hebben.
Weet je zelf niet zo goed hoe je een blog in elkaar zet? Check dan dit artikel ‘Hoe schrijf je een geweldig blog‘.