Reclame maken voor je bedrijf in een post-coronavirus wereld vergt veel creativiteit. De opkomst van de sociale media heeft tegelijk de toegang en zichtbaarheid verbeterd, maar het ook moeilijker gemaakt om op te vallen.
Instagram is een platform met meer dan 500 miljoen gebruikers per dag. Dit aantal maakt het de perfecte plaats om je merk te lanceren, aandacht te trekken, en verkeer te sturen.
Als het op advertenties voor sociale media aankomt, is Instagram een belangrijke tool geworden.
Een belangrijk element van effectieve reclame is natuurlijk het bevorderen en vergemakkelijken van publieke betrokkenheid. Instagram is een platform dat daarvoor ontworpen is, en ook dit is van cruciaal belang voor het opbouwen van authentieke relaties met je klanten.
Neem de tijd om op reacties te reageren, verbindingen te ontwikkelen, en hashtags te knutselen. Zo kan je merk een gemeenschap opbouwen die veel verder reikt dan een louter product. Het maakt ook het verkoopproces aantrekkelijker, persoonlijker, en betekenisvoller voor je klanten.
2. Video advertenties helpen voor meer betrokkenheid
Uitgebreid onderzoek van marketeers en adverteerders toont aan dat video-advertenties de neiging hebben het meest aan te slaan. Als mensen zijn we in de eerste plaats visuele wezens met een beperkte aandachtsspanne.
Daardoor is de kans veel groter dat een korte, pittige video onze aandacht trekt en vasthoudt dan een muur van tekst. Instagram biedt de mogelijkheid om video-advertenties in je feed en stories op te nemen – perfect om je merkboodschap in een mum van tijd over te brengen. Je kunt ook een gesponsorde advertentie van 60 seconden toevoegen, naast de traditionele stories van 15 seconden.
3. Perfect voor ‘direct response’ advertenties
In 2014 waren Instagram gesponsorde advertenties gereserveerd en vooral ontworpen voor merkbekendheid. Sindsdien is het platform echter geΓ«volueerd en ontwikkeld, en is het nu perfect voor direct response adverteerders.
De mogelijkheid om een zeer boeiende advertentie te maken – of dat nu een statische foto of video is – heeft de weg vrijgemaakt voor directe adverteerders. Je hebt nu een geweldige kans om klanten naar je landingspagina te lokken, rechtstreeks vanuit een Instagram post.
4. Wees creatief met advertenties
De flexibiliteit van Instagram is een ander belangrijk punt in zijn voordeel. Merken kunnen video’s, verhalen, afzonderlijke foto’s, en promoposts mengen. Je kunt zelfs je raster op maat maken om een bepaalde toon te promoten en de totale ervaring voor je klant echt persoonlijk maken.
Als je weet dat je doelgroep meer van beelden dan van tekst houdt, richt je dan op foto’s om het verhaal te vertellen. Omgekeerd kan een snel, actievol product baat hebben bij snelle en to-the-point video’s; ook een optie. Of je kunt deze twee soorten advertenties – en andere – naar behoefte mengen.
5. Pronk met je product
De visuele aard van Instagram betekent dat het de perfecte plaats is om je product te laten zien. Je hoeft niet langer te vertrouwen op creatieve beschrijvingen of verleidelijke tekst – je klanten kunnen het product vanuit elke hoek zien.
Deze toevoeging is essentieel om je kopers te helpen informeren, en ook om je producten in actie te laten zien. Kijkers kunnen een weloverwogen beslissing nemen, en tegelijk inspiratie opdoen uit een zorgvuldig gemaakte afbeelding.
6. Bereik een wereldwijd publiek
Een deel van de kracht van Instagram komt van zijn wereldwijde bereik – en dat is uitstekend nieuws voor bedrijven. Dit platform is een gemakkelijke manier om miljoenen potentiΓ«le consumenten over de hele wereld te bereiken.
Op de juiste manier gebruikt is dit perfect om je merk en product aan alle uithoeken van de planeet voor te stellen. Het geeft je ook toegang tot informatie van over de hele wereld. Deze gegevens kunnen dan van onschatbare waarde zijn bij het aanscherpen van doelgroepen en het vaststellen van demografische gegevens.
7. Maak optimaal gebruik van influencers
De opkomst van de sociale media heeft een ongewoon carrière-aspiratie gecreëerd: Instagram influencers. Deze personen kunnen het geheim van succes zijn als ze goed gebruikt worden, en bieden veel potentieel. Contact maken met belangrijke influencers helpt om je merk in het meest gunstige licht te zetten, en veel van deze zijn op Insta te vinden.
8. Onopvallende advertenties
Een van de populairste functies van Instagram zijn de stories, die zich uitstekend lenen voor advertenties. In tegenstelling tot advertenties op andere websites ziet de Insta story-optie er niet uit als je typische, opdringerige advertentie. OngeΓ―nteresseerden kunnen ze gemakkelijk overslaan, en voelen zo minder als spam dan meer traditionele reclame-opties.
9. Vertel je merkverhaal
Het valt niet te ontkennen dat mensen van een goed verhaal houden, en in de kern is dit de crux van reclame. Instagram is een visueel platform, en dat betekent dat je mensen echt in het middelpunt van je campagne kunt plaatsen.
Richt je op het vertellen van het verhaal van je merk vanaf het begin, waarbij je echte reacties en emoties van het publiek vastlegt. Dit is een integraal onderdeel van het opbouwen van zinvolle, langdurige relaties met je klanten.
Instagram is een social media platform dat vast en zeker lijkt te blijven, en het heeft veel potentieel om je bedrijf te transformeren. Daarom zou social media uitbesteden zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn voor je bedrijf
Het is ook waardevol omdat het je in staat stelt een bepaald merkimago te cultiveren en dat effectief aan je publiek over te brengen. Laat je producten zien met visuals van hoge kwaliteit en trek snel de aandacht met een dynamische, on-brand video.