Een Volkswagen Polo is een echt stijlvolle supermini. Hier zijn vijf redenen waarom het logisch zou kunnen zijn dat dit jouw volgende auto wordt…
De Volkswagen Polo is een premium supermini en een rivaal voor onder meer de Ford Fiesta, de Vauxhall Corsa en de Renault Clio. Het premium imago heeft echter ook een premium prijskaartje, dat vanaf ⬠11.000 begint. Maar dit is nog steeds één van de beste modellen op deze markt.
We houden van de Polo vanwege de geweldige kwaliteit van het interieur, de breedte van het motorengamma en de verfijning over lange afstanden.
Moet je dan een Volkswagen Polo kopen? Hier zijn vijf redenen waarom wij denken dat je dat zou moeten doen.
5. Ga voor de Polo Match
In plaats van veel uit te geven aan een topversie, is ons favoriete model de Polo Match. Het is verre van schaars en heeft airconditioning, lichtmetalen volkswagen polo velgen van 15 inch, een centrale deurvergrendeling op afstand en een multifunctioneel stuurwiel.
4. Kwaliteit van het interieur
Er zijn genoeg aanpassingen aan de binnenkant, wat betekent dat bestuurders en passagiers comfortabel kunnen zitten en dat het zicht overal goed is. De kwaliteit is ook vergelijkbaar met de Audi A1 en Mini.
3. Nuttige ruimte achterin
Je zult meer beenruimte achterin vinden dan bij rivalen zoals de Peugeot 208 en de kofferbak is ook handig groot. Als je kiest voor de Match, krijg je ook een verstelbare kofferbodem – iets wat de meeste kleine auto’s niet hebben.
2. Rustig onderweg
De Polo is zeer verfijnd en er is zeer weinig wind- en weggeluid als hij op snelheid is. Ook de kleinere motoren en dan met name de 1,2 en 1,4 liter benzine, zijn erg soepel en stil.
1. Zuinige benzinemotor
Onze favoriete motor van de Polo is 1,2 liter benzine – hij draait soepel, is redelijk geprijsd en biedt een werkelijk indrukwekkend brandstofverbruik. VW zegt dat je zonder al te veel moeite meer dan 60mpg moet verwachten.
De Polo is geweldig als je een eersteklas keuze wilt, maar houd er wel rekening mee dat veel van zijn rivalen en dan met name de uitstekende Ford Fiesta aanzienlijk goedkoper zijn. Gordijn-airbags zijn ook een kostenoptie, waar de meeste rivalen ze standaard hebben.
Hoe zit het met het kopen van een gebruikte Volkswagen Polo?
De vorige Polo, die in 2009 werd gelanceerd, is een andere sympathieke auto die alles wat we leuk vinden aan zijn grotere broer, de Golf, effectief distilleert in een kleiner pakket.
Net als bij de huidige Polo is het belangrijkste nadeel dat het kopen van een Polo meestal duurder is dan het kopen van één van zijn rivalen, zelfs als de Polo een veel duurdere auto is. Autoβs met een hoge kilometerstand uit dit tijdperk beginnen al vanaf β¬ 2000, maar je kunt ook zonder al te veel moeite goede exemplaren voor ongeveer β¬ 3500 vinden.
De Polo is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. De voorbanden kunnen snel slijten, dus let op als je een proefrit maakt en als je een 1,4 liter benzineauto vindt, zorg er dan voor dat de service van de dealer is uitgevoerd – voor deze auto’s moest hun ECU opnieuw worden geprogrammeerd.
Houd er rekening mee dat 1,6 liter dieselversies van de auto ook een storing hadden, die tot afslaan op kruispunten leidde, terwijl de 1,2 liter benzine een probleem had met zijn EGR-kleppen. De servicekosten zijn lager dan die van veel concurrerende autoβs en de doorverkoopwaarde blijft hoog.