Ondernemers dragen vele petten, wat betekent dat je een veelheid aan taken efficiΓ«nt en effectief moet afwegen. Als je bedrijf niet goed georganiseerd is, kunnen taken zich opstapelen, raakt papierwerk zoek, en wordt kostbare tijd besteed aan het vinden van informatie die direct beschikbaar zou moeten zijn. Goede organisatorische vaardigheden kunnen een ondernemer echter maken of breken, en uiteindelijk tijd besparen en stress verminderen. Het organiseren van de werkruimte van je bedrijf staat misschien niet hoog op de prioriteitenlijst, maar dat zou het wel moeten zijn. Organiseren kan je productiviteit verhogen, je inkomsten verhogen en je risico’s verminderen.
Hier zijn 5 tips over hoe organiseren je geld, tijd en energie kan besparen.
1. Bespaar tijd
Stop met waden in een eindeloze zee van papierwerk en begin een archiefsysteem te gebruiken dat werkt, of het nu een digitaal systeem is of een archiefkast in je kantoor. Het gebruik van netjes georganiseerde tabbladen om belangrijke rekeningen of e-mails bij te houden kan enorm veel tijd besparen. Goede organisatorische vaardigheden kunnen dagelijks broodnodige minuten vrijmaken, en die minuten kunnen echt snel oplopen! Naast het organiseren van papierwerk met een ordner, is het ook belangrijk om je tijd te organiseren. Door dat te doen kun je je concentreren op je doelen en perspectief krijgen op je prioriteiten. Overweeg misschien om een planner, kalender of digitale waarschuwingen op je computer of telefoon te gebruiken om je gefocust en op schema te houden. Het doel is een systeem te vinden dat voor jou werkt en je bij de les houdt.
2. Reduceer belasting stress
Belastingtijd is al stressvol genoeg zonder het opsporen van belangrijke documenten. Ontbrekende documenten kunnen zelfs leiden tot juridisch gedoe als je bedrijf wordt gecontroleerd door de belastingdienst. Het gebruik van eenvoudige boekhoudsoftware voor het bijhouden van verkopen, uitgaven en vorderingen kan je helpen tijd en energie te besparen tijdens de belastingtijd. En vergeet niet je bonnetjes, facturen en afschriften goed te archiveren. Je zult blij zijn dat je dat gedaan hebt!
3. Financieel beheer
Organisatie is de wortel van een stabiel financieel managementprogramma. Zonder een systeem dat de vorderingen bewaakt en de kasstroom bijhoudt, kunnen rekeningen ongemerkt onbetaald blijven. Op de hoogte blijven van hoeveel geld er binnenkomt en uitgaat, kan je helpen bij te sturen wat nodig is om de uitgaven te verminderen en de verkoop te verhogen.
4. Klantenservice
Klanttevredenheid is de sleutel tot het verdienen van terugkerende zaken. Maar als je bedrijf niet goed georganiseerd is, zullen ook je inkomsten eronder lijden. Als bijvoorbeeld het orderverwerkingssysteem van een webwinkel niet goed georganiseerd is, kan het zijn dat klanten hun bestellingen niet op tijd ontvangen. Uiteindelijk kunnen slechte factureringssystemen ertoe leiden dat klanten te veel of meerdere keren voor artikelen moeten betalen. Georganiseerd zijn heeft ook invloed op je klanten!
5. Minder stress in het algemeen
Werken in een ongeorganiseerde omgeving kan een emotionele tol eisen. Medewerkers en klanten kunnen zich er angstig en overweldigd door voelen. Overweeg je werkruimte te organiseren of anders in te delen om de productiviteit te verhogen en stress te verminderen. Niet weten waar je informatie moet zoeken, ongeorganiseerd papierwerk doorzoeken, en de gevolgen van een slechte organisatie ondervinden, zorgen voor een stressvolle werkplek. En die stress kan doorwerken in het leven van de ondernemer en leiden tot een gevoel van burn-out. Het invoeren van degelijke organisatiesystemen zal deze stress helpen verminderen en je meer tijd geven om te genieten van het leven buiten het werk.