In dit artikel bespreken we tien tips voor het openen van een nieuw restaurant. We zullen het hebben over het openen van een restaurant, het inhuren van personeel en het kopen van apparatuur.
1. Overweeg om gebruikte horeca apparatuur te kopen
Als je een nieuw restaurant opent of horeca apparatuur die je al bezit wilt vervangen, is het een goed idee om te kijken of je gebruikte horeca apparatuur kunt vinden. Daarnaast kan je op het internet ook veel goede deals vinden voor prima prijzen. Zo zou je bijvoorbeeld een kleine horeca parasol op het internet kunnen bestellen en jezelf een hoop gedoe besparen.
2. Beslis of een POS-systeem beter is dan een kasregister
Als je denkt aan het openen van een nieuw restaurant, raad ik je aan om te investeren in een POS-systeem. In tegenstelling tot een standaard kassa, die alleen de verkopen bijhoudt, kan een POS (Point of Sale)-systeem ook de verkopen en de menu-items volgen en fungeren als een apparaat voor werknemers om in te klokken. Het kan zelf de reserveringen voor je bijhouden. Een POS-systeem zal duurder zijn dan de aanschaf van een kassa, maar als je zijn volledige potentieel gebruikt, zal het zichzelf op de lange termijn zeker terugbetalen.
3. Huur niet zomaar iemand in om de bar te verzorgen
Als je een restaurant, een bar of een pub hebt, wees dan selectief over wie er achter de bar komt te staan. Een goede barman weet niet alleen hoe hij drankjes moet inschenken, hij of zij blinkt ook uit in klantenservice. Een goede barman kan klanten lezen. Ze weten wanneer iemand een praatje wil maken of wanneer ze gewoon de wedstrijd op tv willen kijken. Een goede barman zorgt ervoor dat elke bezoeker zich welkom en comfortabel voelt.
4. Begrijp het belang van een commerciΓ«le restaurant uitrusting en -benodigdheden
Bij het openen van een nieuw restaurant, is het belangrijk om apparatuur te kopen dat is ontworpen voor commercieel gebruik. Ook moet je zorgvuldig het bestek en de borden kiezen. Borden voor restaurantgebruik zijn duurder dan gewone borden maar daar is dan ook een reden voor. Ze zijn gemaakt om tegen het intensieve gebruik te kunnen.
5. Vraag vroegtijdig een drankvergunning aan
Als je van plan bent om een restaurant te gaan openen dat bier, wijn of sterke drank serveert, vraag dan zo snel mogelijk een drankvergunning aan! Het kan, afhankelijk van de locatie van je restaurant, enkele weken duren voordat een drankvergunning wordt goedgekeurd. Wacht niet tot de openingsdag met het aanvragen van je drankvergunning.
6. Vermijd prijzen op de menukaart
Volgens sommige restauranteigenaren is het beter om nooit prijzen op je menukaart te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat klanten de prijzen vergelijken en de minder dure items kiezen. Iedereen heeft hier een andere mening over, dus ga je eigen gevoel achterna en wat het beste bij het concept past.
7. Kies een originele naam voor je restaurant
Als je achternaam McDonald’s is, noem je restaurant dan niet zo. Je vraagt gewoon om problemen (dit geldt ook als je achternaam Taco Bell, Burger King of Jack In The Box is.) Het lijkt misschien een onschuldig gebaar om een restaurant een naam te geven, die lijkt op een reeds gevestigde keten, maar je zult hierdoor juridische problemen kunnen krijgen. Voorkom problemen door een unieke naam te kiezen.
8. Bespaar niet op adverteren
In de huidige economie moeten eigenaren van een restaurant echt nadenken over de traditionele vorm van het maken van reclame. Reclame is essentieel voor het doen van zaken, maar kan prijzig zijn.
9. Vermijd voor de menukaart van je restaurant een moeilijk te lezen lettertype
Het lettertype is leuk om mee te spelen, maar als het gaat om de menukaart, is eenvoudig het beste. Sans Serif of Times is het gemakkelijkst te lezen. Kies nooit voor cursieve, vetgedrukte letters of hoofdletters. Lettertype 12-14 is de ideale grootte en gemakkelijk te lezen.
10. Denk goed na alvorens je familie en vrienden inschakelt
Ook al ken je veel mensen in je familie die succesvol zijn, kan je beter uitkijken met het betrekken van familieleden. Je verandert de hele dynamiek van een relatie in je familie wanneer je met elkaar business aangaat.