Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een integraal onderdeel geworden van het dagelijkse bedrijfsleven, maar hier bestaat echter ook veel misverstand over. Een snelle zoekopdracht voor SEO op een zoekmachine kan je veel resultaten opleveren die beweren dat SEO dood is. Sterker nog, veel webmasters, die eens grote voorstanders van SEO-strategieΓ«n waren, hebben hun mening veranderd nadat ze zich realiseerden dat ze het systeem niet konden gebruiken om er voordeel van te krijgen.
Als nieuwe ondernemer kunnen deze tegenstrijdige opvattingen misschien verwarrend zijn en daarom is het belangrijk om de juiste informatie te krijgen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Het komt er dus op neer dat zonder een online aanwezigheid er geen manier is om die groeiende online markt aan te boren. Als je je afvraagt hoe jij jouw bedrijf met behulp van de online markt kunt laten groeien, dan kan deze handleiding over SEO je goed van pas komen.
SEO-statistieken
Waarom zou je je zorgen maken over SEO? Moet Google je dan niet natuurlijk vinden? Er worden dagelijks miljoenen websites gelanceerd, maar slechts een klein percentage bereikt de gestelde doelen. Als jouw site niet hoog op de pagina’s met de zoekresultaten van de zoekmachines (SERP’s) scoort, kunnen jouw doelgroepen je op geen enkele manier vinden.
Volgens een onderzoek vanΒ HubSpot,Β dat in Search Engine Journal werd gepubliceerd, scrolt 75% van de internetgebruikers nooit voorbij de eerste pagina met SERP’s. Als jouw website niet op deze pagina vermeld staat, betekent dit gewoon dat je niet bestaat. Bovendien toont een onderzoek vanΒ imFORZA aan dat 93% van de online ervaringen met een zoekmachine begint, wat nogmaals het belang van een hoge ranking op de SERP’s onderstreept.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 70% – 80% van de internetgebruikers betaalde advertenties negeert en zich in plaats daarvan op organische resultaten richt. Dit is een reden waarom jij je moet concentreren op het aantrekken van organisch verkeer door middel van de beste SEO-praktijken. Uit een onderzoek vanΒ eMarketer uit 2015 onder internetmarketeers blijkt dat 89% van deze professionals SEO-strategieΓ«n als cruciaal beschouwde om hun merk te helpen versterken. Een seo specialist inhuren kan dus zeker een hele waardevolle investering zijn.
Een ander soortgelijk onderzoek, dat doorΒ Search Engine LandΒ werd gepubliceerd, toont aan dat zoekmachines 300% meer internetverkeer naar websites sturen dan welk ander marketinginstrument dan ook. Al deze cijfers benadrukken het belang van een online aanwezigheid en het investeren in zoekmachineoptimalisatie om de beste ranking op de SERP’s te garanderen.
Waarom is SEO voor jouw bedrijf belangrijk?
Ongeacht het soort bedrijf dat je online op de markt wilt zetten, je kunt nu van het toenemende aantal internetgebruikers gebruikmaken om jouw doelen te bereiken. Als je het aantal internetgebruikers wilt benutten, moet je met behulp van verschillende strategieΓ«n de ranking op de SERP’s verbeteren. Hieronder volgen enkele redenen waarom je, ongeacht de grootte van jouw bedrijf, in SEO moet investeren:
Zichtbaarheid van het merk
Als je in jouw niche wilt kunnen concurreren, moet je ervoor zorgen dat jouw merk ook zichtbaar is en gemakkelijk te herkennen valt. Enkele van de meest populaire websites op Google, zoals BBC, CNN, New York Times en Harvard Business School, zijn er door online branding in geslaagd om het peloton in hun niche voor te blijven.
Door te investeren in SEO-diensten kunnen bedrijven kwaliteitsverkeer genereren en na verloop van tijd zijn hun merken door de grotere zichtbaarheid ook vertrouwder geworden. Wanneer jouw klanten online naar jou zoeken, verwachten ze dat je met een gericht zoekwoord op de eerste pagina van de SERP’s te vinden bent en als ze dat niet kunnen vinden, verliest jouw merk zijn glans.
Meer kwaliteitsverkeer
Als je online gaat, moet je beginnen met het genereren van leads. Het is natuurlijk waar, dat meer verkeer zich niet altijd vertaalt in een hogere conversie, maar uiteindelijk begin je wel hoger te scoren en met de tijd zal jouw SEO-strategie uiteindelijk ook meer conversie opleveren. In wezen kun je niet converteren als je geen verkeer hebt.
Door SEO-tactieken zoals linkbuilding, URL-opbouw en categorieΓ«n, webaudit, trefwoordoptimalisatie en analytics te implementeren, wordt het gemakkelijker om relevant verkeer aan te trekken en dit verhoogt uiteindelijk ook de verkoop op jouw site.
Indrukwekkende ROI
Het valt niet te ontkennen dat moderne zakelijke marketing duur is. Kleine bedrijven hebben het moeilijk om het benodigde kapitaal bij elkaar te sprokkelen om met wereldwijde merken, die specifieke budgetten hebben om de zichtbaarheid te vergroten en verkeer aan te trekken, te kunnen concurreren. Digitale marketing heeft dit echter allemaal veranderd omdat de meeste van deze tools gemakkelijker te gebruiken en te implementeren zijn. Video, dat een integrale SEO-strategie is geworden, is bijvoorbeeld goedkoop om te produceren en te lanceren. Voor de meeste SEO-technieken is er geen groot budget nodig en het is dan ook geen wonder dat kleine bedrijven gunstig kunnen concurreren met hun grotere concurrentie.
Google Analytics voor beter consumenteninzicht
Het moderne marketinglandschap is veranderd en tegenwoordig beΓ―nvloedt het gebruik van data in marketing het succes van de gebruikte strategie. Kiezen om bijvoorbeeld een product via Facebook op de markt te brengen, klinkt misschien als een waterdicht idee totdat Google Analytics onthult dat jouw doelgroep niet eens hun social mediaplatform gebruikt, maar bijvoorbeeld liever Instagram. Jouw SEO-strategie moet, om betere resultaten in gerichte marketing te behalen, worden geleid door consumenteninzicht.
Geloofwaardigheid opbouwen
Wanneer je een online aanwezigheid opbouwt, breng je een subtiele boodschap aan potentiΓ«le klanten over. Jouw website kan worden gebruikt om klanten te vermaken, te informeren en te overtuigen van de waarde van jouw diensten.
Wanneer een internetgebruiker een betrouwbaar merk in een bepaalde branche wil vinden, gaan ze rechtstreeks naar een zoekmachine en als jouw bedrijf niet hoog scoort, kun je er zeker van zijn dat er twijfels bestaan over hoe geloofwaardig jouw merk dan is. Dit is een reden waarom kleine bedrijven grote merken kunnen onderuit halen door geloofwaardige websites te bouwen en de bewuste moderne consument aan te trekken.
Conclusie
Het valt niet te ontkennen dat het internetmarketingplatform competitiever is dan ooit tevoren. Er zijn echter meer voordelen van internetmarketing om jouw SEO-campagne een boost te geven. Met een betere ranking in de zoekmachines vergroot jij de zichtbaarheid van jouw merk en verhoog je uiteindelijk ook de verkoopconversie. Terwijl Google doorgaat met het updaten van zijn algoritme, moet jouw SEO-strategie om dergelijke veranderingen te kunnen omarmen blijven evolueren. Het inhuren van een SEO-expert is een geweldige keuze voor het bereiken van jouw bedrijfsdoelstellingen, aangezien deze experts over de middelen en de knowhow beschikken om jouw website te promoten.