Het T-shirt is het populairste kledingstuk ter wereld en een échte uitlaatklep voor creatievelingen. Of je nu een illustrator, een grafisch ontwerper of een typograaf bent, het idee om je ontwerpen op een T-shirt te zetten, kan enorm aantrekkelijk zijn (en niet in de laatste plaats omdat je je ontwerpen online kunt verkopen). Het proces kan echter wel ontmoedigend zijn. In dit blog vind je de beste tips voor het ontwerpen van gepersonaliseerde T-shirts en het bedrukken van je eigen T-shirts.
1. Neem de tijd om je concept te ontwikkelen
Schets het ontwerp van je T-shirt, leg het even weg, maak een paar variaties, eet iets en neem de tijd om eens goed te brainstormen. Slaap er dan een nachtje over en herhaal het hele proces nog een keer. Als je tevreden bent, prima. Maar ontwikkel ook andere creatieve opties, voor het geval dat je niet helemaal tevreden bent.
2. Stel je het ontwerp op een T-shirt voor
Omdat ik door de jaren heen met zowel prints als met de computer heb gewerkt, ken ik het enorme verschil tussen een ontwerp op het scherm en een gedrukt exemplaar. Wees niet bang om het ontwerp van je T-shirt op een foto van een model te bekijken. Print het eventueel uit en plak het op een echt T-shirt. Zo kun je je kunstwerk op ware grootte zien.
3. Details zijn belangrijk, maar houd het wel simpel
Iedereen waardeert een geweldige afbeelding met aandacht voor detail. Er is niets beter dan een echt goed uitgevoerd meesterwerk op een T-shirt te zien, waar je urenlang naar kunt kijken. Maar evengoed zijn enkele van de meest klassieke T-shirt ontwerpen ook de eenvoudigste en brengen ze de boodschap via hun eenvoudigste vorm over. Maar als je voor te veilig kiest, heb misschien moeite om een succesvol ontwerp op de markt te zetten.
4. Houd je doelgroep in gedachten
Dit mag je zeker niet uit het oog verliezen. Ontwerp je voor een man of voor een vrouw, jong of wat ouder? Uiteindelijk ontwerp je een product waarvan je wilt dat mensen het ook echt gaan dragen. Zoals elke goede ontwerper doet, moet je de exacte persoon voor wie je het T-shirt ontwerpt visualiseren: wie ze zijn, wat ze leuk vinden, welke andere merken ze dragen etc.
5. Houd je humor subtiel
Als je voor een humoristisch T-shirtontwerp wilt gaan, wil je natuurlijk niet dat het overkomt als een goedkoop en flauw T-shirt. Zorg voor een goede balans tussen smaakvol en een opvallend kunstwerk.
6. De juiste kleuren zijn belangrijk voor een geslaagd design
Probeer complementaire kleuren in je ontwerp te verwerken. Gebruik de kleur van het T-shirt effectief en probeer complementaire kleuren te kiezen. Als je Adobe Illustrator gebruikt, schakel je Global Colors in. Het is een absolute aanrader en je bespaart ook veel tijd. Je kunt ook halftonen gebruiken om het maximale uit de beperkte kleuren te halen, die je mag gebruiken voor je ontwerp.
7. Bereid je kunstwerk goed voor
Gebruik bij het zeefdrukken de kleuren van Pantone en dit is trouwens ook het beste voor je printer. Het is ook verstandig als je tekst omlijnt en eventuele slagen uitbreidt. Er zijn, afhankelijk van of je Illustrator of Photoshop, gebruikt tal van goede tutorials beschikbaar.
8. Zoek een goede drukker die over uitstekende apparatuur beschikt
Dus je ontwerp is klaar en goed geïllustreerd, maar je T-shirt zal net zo goed zijn als je printer. Je zou een gerenommeerd bedrijf bij je in de buurt kunnen bellen. Maar het is belangrijk om de tijd te nemen om er achter te komen op welk type T-shirt je wilt afdrukken.
Het gewicht, de afmetingen, de etiketteringsopties, de kosten enzovoort hebben allemaal invloed op het eindproduct. Dit duurt even en je zult met verschillende bedrijven moeten gaan praten. Maar één ding is zeker: ga met een bedrijf in zee dat je T-shirt als een eindproduct wil behandelen en zorg aan het werk wil besteden. Zeefdrukken is een kunst. Al helemaal wanneer je handdoeken wilt laten bedrukken.
9. Zorg dat je van alle markten thuis bent
Om iets goed te kunnen begrijpen, moet je het bestuderen en de context ervan zien. T-shirts zijn voortgekomen uit elk subcultuurfenomeen, dat je maar kunt bedenken: muziek, skateboarden, straatkunst, sport of de algemene popcultuur.
10. Wees een trendsetter en vaar je eigen koers
Laat je inspireren door wat de laatste trends zijn, maar kopieer ze niet. De kans is groot dat tegen de tijd dat je dat t-shirt op de markt brengt, andere ontwerpers al lang weer in het geheim wat nieuws hebben bedacht.