Je komt bij de supermarkt. Je bent op zoek naar honing (tenminste dat is wat op je boodschappenlijstje hebt gekrabbeld, toch?). Je komt bij het schap met honing en je wordt geconfronteerd met producten van verschillende merken, je ziet verschillende kleuren en verschillende opties.
Welke soort honing kies je?
Schreeuwende kleurenschema’s strijden om jouw aandacht en het enorme aantal producten waaruit je kunt kiezen, overweldigd je.
Hoe zorg je er als leverancier voor dat je product opvalt? Wat onderscheidt je product? Hoe zorg je ervoor dat een consument (die jouw merk mogelijk nog niet kent) jouw product kiest?
Het antwoord is het ontwerp van je verpakking.
Wat is een verpakkingsontwerp?
Het verpakkingsontwerp is het proces van het ontwerpen van verpakkingen, die niet alleen je product beschermen en bij elkaar houden maar ook een belangrijke marketingrol spelen. Packaging.nl kan je verder helpen om verpakking op maat te creëren voor jouw onderneming.
Wat zijn de voordelen van een goed verpakkingsontwerp?
Supermarkten staan vol met saaie dozen, flessen en potten. Veel leveranciers en marketeers verdoezelen hun fantasieloze verpakking met gekleurde afbeeldingen in een poging de aandacht van de consument te trekken. Het is echter dat coole en innovatief verpakte product, dat pas echt opvalt.
Dit zijn de vier voordelen van een goed verpakkingsontwerp:
1. Een verpakkingsontwerp laat de klant iets zien
Zoals we al hebben vermeld, zorgt een innovatief verpakkingsontwerp ervoor dat je merk opvalt (vooral wanneer het wordt omringd door dezelfde producten in saaie alledaagse verpakkingen).
Visuele presentatie is, als het om marketing gaat, misschien wel het belangrijkste, vooral als je product wat duurder geprijsd is. Wist je dat de eerste indrukken binnen zeven seconden worden gemaakt? Je moet je product onmiddellijk laten opvallen, felle kleuren zullen niet altijd werken zeker niet wanneer elk ander merk ook felle kleurenschema’s gebruikt.
Onderzoek toont ook aan dat bij het kopen van een nieuw product, minstens een derde van de aankoopbeslissingen op basis van de verpakking wordt genomen.
Een uniek verpakkingsontwerp helpt klanten genoeg te intrigeren om je product op te pakken, van dichterbij te bekijken, iets over het item te lezen en te bepalen of je product al dan niet waarde aan hun leven toevoegt.
2. Het verpakkingsontwerp biedt de klant informatie
Zoals we hierboven al hebben besproken worden de eerste indrukken binnen de eerste zeven seconden gevormd, dus je wilt dat jouw merk er echt uitspringt. Een uniek en goed ontworpen verpakkingsontwerp biedt klanten ook snel informatie.
Het verpakkingsontwerp heeft een effect op het onderbewustzijn. Als er veel tijd en moeite is gestoken in het ontwerpen van de verpakking, dan moet ook het product binnenin van hoge kwaliteit zijn.
Als jouw honing bijvoorbeeld in een prachtig vormgegeven glazen pot zit, waarvan mensen spijt krijgen als ze de pot weggooien nadat de honing op is, wat zegt dat dan over je product? Het zegt dat het van de hoogste kwaliteit is, dat het ambachtelijk is en dat het niet alleen ‘geproduceerd’ is maar met liefde is gemaakt. Je zegt dus eigenlijk heel veel zonder iets te zeggen.
Het verpakkingsontwerp communiceert onbewust informatie, maar goed ontworpen verpakkingen kunnen ook duidelijke ruimte bieden voor essentiële leesbare informatie, zoals de belangrijkste kenmerken, de voordelen en de ingrediënten in het product.
Als deze essentiële informatie duidelijk is, helpt dit om de klant te laten beslissen het product te kopen.
3. Het verpakkingsontwerp versterkt het merk
Het ontwerp van de verpakking bevat alle merkelementen waaraan je zo hard hebt gewerkt om ze te creëren en te perfectioneren.
Elementen zoals je logo, je merknaam, je kleurenschema etc. helpen klanten om je product direct te herkennen.
Branding speelt – of je product nu in de schappen van een supermarkt ligt of online wordt verkocht en bij de klant wordt afgeleverd – een grote rol als het gaat om marketing.
Het verpakkingsontwerp samen met een sterke en consistente branding kunnen klanten ook emotioneel aan je product binden. Het klinkt misschien wat vergezocht, maar branding kan positieve herinneringen en gevoelens oproepen en dit leidt tot langdurige relaties tussen een merk en de consument.
4. Het verpakkingsontwerp is functioneel en praktisch
Een innovatief, uniek en creatief verpakkingsontwerp maakt het product zelf gebruiksvriendelijker voor de consument. Als een product gemakkelijker te gebruiken is dan anderen in zijn categorie, zullen klanten dat product kiezen en niet voor een product van de concurrentie.
Het beste voorbeeld hiervan zijn de omgekeerde knijpflessen voor tomatenketchup en andere sauzen. Er is veel discussie over wie de innovatieve productverpakking als eerste heeft uitgebracht, maar één ding is zeker: het heeft de wereld van de sauzen letterlijk op zijn kop gezet. Kun je je hier iets bij voorstellen?
Niemand koopt die oude grote glazen flessen ketchup meer. Weet je nog dat je op de onderkant van de fles moest slaan om het laatste restje eruit te krijgen? Weet je nog die gestolde druppels aan de hals bij de dop? Dankzij het ontwerp van de verpakking, is dat nu verleden tijd. De knijpfles is gemakkelijk op te bergen, gemakkelijk te gebruiken en lekt niet.
Productinnovatie (inclusief het verpakkingsontwerp) is in die zin de best mogelijke vorm van adverteren. Als je product een probleem oplost en jij de enige bent die het probleem heeft aangepakt, kun je verwachten dat jouw product er met kop en schouders bovenuit zal steken.