Veel mensen hebben de afgelopen periode besloten om in een crossover te rijden, een kruising tussen een personenauto en een SUV. Binnen het segment van bestelwagens kun je ook deze keuze maken. Je komt dan uit op de Iveco Daily. Dit is een bestelauto met een technologie en architectuur dat wordt toegepast op vrachtwagens. Wat je mag verwachten van een crossover onder de bedrijfswagens ontdek je hier.
Iveco Daily, de gevestigde waarde onder de bestelwagens
De naam Iveco Daily ken je ongetwijfeld al. Het is een model naam die al vele jaren meegaat. Deze bestelwagen is al reeds in 1978 geïntroduceerd als opvolger van de Fiat 238. Daarnaast is de Iveco Daily een opvallende verschijning omdat dit model een buitenbeentje is in het segment van bestelwagens. Dit laatste is het geval in meerdere opzichten. Allereerst is daar de genoemde constructie waarbij de bestelwagen op een zwaar vrachtwagen onderstel is gebouwd. Daarnaast heeft Iveco recentelijk nog een keuze gemaakt die je nog niet veel terug ziet in dit segment. Je kunt tegenwoordig ook een Iveco Daily bestelbus aanschaffen met een aandrijving op aardgas (CNG). Hiermee kun je een nog duurzamere keuze maken.
Aanbod in Iveco Daily modellen
Uit het bovenstaande kun je de terechte conclusie trekken dat je volop keuze hebt in Iveco Daily modellen. Bij een gespecialiseerde aanbieder als DUTCH Vans kun je terecht voor een Iveco Daily model met een 2,3- en 3,0-liter motor. De kleinste van de twee wordt aangeboden met respectievelijk 85, 136 of 156 pk, terwijl de 3.0 verkrijgbaar is met 136 of 180 pk. De CNG uitvoeringen worden aangeboden onder de noemer “Blue Power” en zijn voorzien van een 3.0 liter motor. Daarnaast kun je groen rijden door te kiezen voor de Daily Electric.
Dit mag je verwachten van deze crossover bestelwagen
Het bovenstaande roept uiteraard de vraag op wat je mag verwachten van deze crossover bestelwagen. Een proefrit leert je dat de bladveren en het vrachtwagen onderstel duidelijk merkbaar zijn. De bestelwagen voelt wat springerig maar dit is zeker geen vervelende eigenschap. Iveco heeft de modellen volgestopt met elektronische hulpmiddelen die een aangename combinatie bieden van rijplezier, wegligging en comfort. De bestelwagen is achterwielaangedreven en heeft een draaicirkel waar veel concurrenten niet aan kunnen tippen. De auto biedt een laadvolume variërend van 7,3 m³ tot maar liefst 19,6 m³. Uiteraard hangt dit af van het model waarop je keuze valt. De Iveco Daily is dan ook voor zowel een rijbewijs B als C beschikbaar.