Bij veel organisaties, zoals supermarktketens en zorginstellingen, zie je dat het personeel rondloopt in bedrijfskleding. Het kan gaan om een complete outfit of een shirt met opdruk van het bedrijfslogo. Obers, bewakers en verkoopmedewerkers herkennen we aan hun kleding. Dit is dan ook een belangrijke reden dat bedrijven hun personeel voorzien van kleren die bedrukt zijn met de bedrijfsnaam. Maar er kleven nog veel meer voordelen aan het dragen van bedrijfskleding. Ontdek hier de tien belangrijkste.
1. Het promoten van je bedrijf
Kleding die is voorzien van je bedrijfsnaam of logo verhoogt de zichtbaarheid van je bedrijf. Medewerkers die in bedrijfskleren rondlopen, zowel binnen als buiten je bedrijfspand, zijn in feite wandelende reclameborden. Op deze manier zorg je ervoor dat je doelgroep jouw bedrijfslogo zo vaak mogelijk ziet. PotentiΓ«le klanten zullen jouw merk steeds beter onthouden en zo vergroot je de kans dat ze jouw producten en diensten gaan kopen. Je vergroot de herkenbaarheid van je bedrijf door kledingstukken in de kleuren van je huisstijl te gebruiken.
2. Het uitstralen van professionaliteit
Bedrijfskleding zorgt voor een professionele uitstraling. Het suggereert betrouwbaarheid en deskundigheid. Je wekt de verwachting dat je personeel de nodige vakkundigheid heeft om klanten te adviseren en jouw producten en diensten te verkopen.
3. Het creΓ«ren van een bepaald imago
Door jouw keuze voor een bepaalde kledingstijl is het mogelijk een bepaald imago te creΓ«ren. Kies kleding uit die aansluit bij je merkwaarden en je doelgroep. Als je je op studenten richt, passen daar bijvoorbeeld casual kledingstukken bij, zoals t-shirts en petjes. Bestaat jouw doelgroep uit zakelijke klanten? Dan is het slim om voor een formelere stijl te gaan. Denk hierbij aan overhemden, stropdassen en mantelpakjes.
4. Betere service voor je klanten
Met bedrijfskleding bied je klanten duidelijkheid en gemak. Je medewerkers zijn immers gemakkelijk te herkennen. Klanten weten zo in een oogopslag wie ze kunnen benaderen voor informatie en service.
5. Het stimuleren van een teamgevoel onder je personeel
Het dragen van bedrijfskleding bevordert het teamgevoel onder je medewerkers. Ieder personeelslid krijgt het idee dat hij of zij belangrijk is voor het bedrijf en er echt bij hoort. Dit levert een betere samenwerking en meer werkplezier op.
6. Verhoging van verantwoordelijkheidsgevoel onder medewerkers
Kleren met opdruk van jouw bedrijfslogo geven je werknemers een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Ze zullen zich beseffen dat ze in feite het visitekaartje van jouw organisatie zijn. Je stimuleert zo dat ze zich als ware ambassadeurs van jouw merk gaan gedragen. Medewerkers in bedrijfstenue doen veelal extra hun best en dat verhoogt hun productiviteit. Met een eigen kledinglijn bied je als bedrijf ook duidelijkheid naar je personeel. Het werkt perfect tegen het dragen van kleding die je niet passend vindt.
7. Je medewerkers bescherming bieden
In veel organisaties biedt bedrijfskleding een vorm van bescherming. Bouwvakkers dragen bijvoorbeeld een helm om hun hoofd te beschermen. De werkkleding van wegwerkers is veelal voorzien van reflectiemateriaal zodat ze beter zichtbaar zijn voor verkeersdeelnemers. Bijna alle kledingstukken zijn bedoeld om bescherming te bieden tegen kou en wind. Veel bedrijfskleding biedt daarnaast bescherming tegen verwondingen en vuil. In diverse branches is het dragen van bedrijfskleren zelfs aan bepaalde wettelijke vereisten verbonden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van specialistische stoffen die hittebestendig zijn.
8. De veiligheid binnen je bedrijf vergroten
In grotere organisaties helpt bedrijfskleding bij het herkennen van medewerkers door beveiligers en het management. In bijvoorbeeld een opslagloods of fabriek zal iemand die geen bedrijfskleren draagt meteen opvallen. Bewakers kunnen zoβn persoon hier direct op aanspreken en gemakkelijk bepalen of het om een indringer gaat. Verder kunnen verschillende soorten medewerkers specifieke kleding dragen die bij hun functie past. Door de verschillen is dan snel te zien of iemand op een bepaalde afdeling thuishoort. Een eenvoudig voorbeeld is het verschil tussen de kleding van koks en bedienend personeel. Tot slot kan werkkleding speciaal ontworpen zijn om de veiligheid van productieprocessen te waarborgen, zoals in de voedsel- en autoindustrie.
9. Kostenvoordeel voor je medewerkers
Een werkgever die zorgt voor bedrijfskleding betekent een kostenvoordeel voor medewerkers. Zij hoeven immers zelf geen kleding aan te schaffen. Het voorkomt hoge uitgaven voor specialistische kledij of het voldoen aan de laatste modetrends.
10. Veel mogelijkheden
Bijna ieder kledingstuk is te bedrukken met jouw tekst, afbeelding of logo. Er zijn tal van mogelijkheden. Voorbeelden van populaire items zijn werkbroeken, truien, jassen en hesjes. Leveranciers van bedrijfskleding bieden diverse opties om prachtige op maat gemaakte spullen te maken.