Boekhouding is een essentieel onderdeel van het runnen van een bedrijf, groot of klein. Het is het proces en de methode van vastleggen, analyseren, samenvatten en rapporteren over de transacties van een organisatie of bedrijf. De boekhouding van de transacties van het bedrijf maakt de financiΓ«le transacties gemakkelijk en transparant te volgen en te begrijpen. Het helpt alle belanghebbenden om de transacties, geldstromen en financiΓ«le prestaties van het bedrijf gemakkelijk te begrijpen.
Waarom is boekhouding belangrijk?
De boekhouding legt de details van de zakelijke transacties van het bedrijf vast in de boeken. Deze administratie is essentieel voor de eigenaren, investeerders, managers en andere belanghebbenden in een bedrijf om de financiΓ«le gegevens van het bedrijf te kunnen bekijken en evalueren. Alleen als er een nauwkeurige en nauwkeurige registratie van elke transactie is, kunnen de algemene financiΓ«le prestaties van het bedrijf worden bestudeerd. De boekhouding kan worden samengevat in rapporten die de belanghebbenden vertellen over:
- Winst en verlies
- Kosten en winst
- Schulden en activa
Het vermogen om deze aspecten van een bedrijf te meten is essentieel voor de planning en besluitvorming in het bedrijf. FinanciΓ«le gegevens zijn ook nodig om te voldoen aan de belastingrapportage en andere eisen van overheidsinstanties. FinanciΓ«le gegevens zijn nodig op verschillende managementniveaus om de activiteiten van het bedrijf te beheren en te controleren. Weet je niet zo goed wat voor boekhouder het beste bij jouw bedrijf past? Dan kan je altijd nog kijken naar een finance recruitment die voor jou op zoek gaat naar gedegen financieel personeel.
Wat is het doel van boekhouding?
Boekhouden is het vastleggen, bestuderen en communiceren van financiΓ«le informatie binnen en over een bedrijf. Het wordt daarom de “taal van het bedrijfsleven” genoemd. FinanciΓ«le informatie over een bedrijf stuurt de besluitvorming. De belangrijkste doelen van de boekhouding zijn:
Het vastleggen van transacties
Op het eenvoudigste niveau is financiΓ«le boekhouding het vastleggen van de transacties van een bedrijf. Dit dagelijkse registratieproces is de basis van de hele financiΓ«le boekhouding. Als transacties worden vastgelegd, kun je details over een bepaalde transactie opzoeken en opvragen wanneer dat nodig is. Je kunt ook gemakkelijk actuele gegevens vergelijken met historische gegevens om trends te zien. Met financiΓ«le boekhouding kunnen we de prestaties van een bedrijf over een periode bestuderen en meten.
Budgettering en planning
De meeste kleine bedrijven werken met een vaste hoeveelheid middelen om hun activiteiten te financieren. Er is planning en budgettering nodig om de middelen die het bedrijf nodig heeft goed te voorspellen. Budgettering en planning zijn gebaseerd op financiΓ«le transacties uit het verleden, die gebruikt kunnen worden om toekomstige trends te voorspellen en daarop te anticiperen. FinanciΓ«le boekhouding helpt het management vooruit te plannen en middelen op de juiste manier toe te wijzen voor de nabije en verre toekomst.
Besluitvorming
De financiΓ«le administratie helpt de besluitvorming op alle niveaus van de organisatie te sturen. Elk managementniveau gebruikt de financiΓ«le gegevens die betrekking hebben op hun werkterrein om beslissingen te nemen. Die beslissingen kunnen zo eenvoudig zijn als bepalen welke leverancier kosten effectiever is. Managers gebruiken deze rapporten om de bedrijfsvoering efficiΓ«nter en winstgevender te maken. FinanciΓ«le boekhoudkundige rapporten kunnen ook worden gebruikt om belangrijke beslissingen te nemen, zoals het uitbreiden van de activiteiten van het bedrijf naar een andere locatie. Nauwkeurige rapportage maakt het voor het management ook gemakkelijker om verliezen en wanbeheer te voorkomen.
Bedrijfsprestaties
FinanciΓ«le boekhoudkundige rapporten kwantificeren en meten het succes en falen van een bedrijf in monetaire termen. Bedrijfseigenaren kunnen precies nagaan hoeveel winst of verlies het bedrijf in een bepaalde periode heeft gemaakt. Key performance indicators (KPI’s) kunnen verschillende aspecten van de bedrijfsprestaties meten. Deze KPI’s kunnen over een periode worden bestudeerd om de prestaties van het bedrijf in het verleden te bestuderen. Het kan ook gebruikt worden om bedrijven met elkaar te vergelijken. Het regelmatig controleren van rapporten helpt de ondernemer knelpunten en potentiΓ«le problemen op te sporen en aan te pakken voordat ze een groter probleem worden.
FinanciΓ«le positie
De financiΓ«le positie van een bedrijf is van belang voor de eigenaren, aandeelhouders, investeerders en geldschieters. De precieze financiΓ«le positie van een bedrijf is te zien in de financiΓ«le boekhoudkundige rapporten. Deze verslagen vertellen de bedrijfseigenaar of belanghebbende precies hoeveel er in het bedrijf is geΓ―nvesteerd, de activa en passiva, winst en verlies en kasstromen. Het vergemakkelijkt ook de nauwkeurige rapportage van de financiΓ«le informatie over een bedrijf aan de overheid, de belastingdienst en andere regelgevende instanties.
Liquiditeit
Veel kleine bedrijven gaan failliet door verkeerd beheer van liquide middelen. Als je bezig bent met de dagelijkse werkzaamheden van je bedrijf, kan het gemakkelijk zijn om het grotere geheel uit het oog te verliezen. Bestudering van de financiΓ«le boekhoudverslagen zal je precies vertellen hoeveel liquiditeit je hebt. Het zal je ook vertellen over hoeveel geld je verschuldigd bent en hoeveel je aan anderen verschuldigd bent. Als je deze informatie gebruikt om je verplichtingen te beheren, verminder je het risico van een faillissement of financiΓ«le crisis.
Financiering
Een bedrijf dat geldschieters of investeerders benadert zal nauwkeurige financiΓ«le gegevens en projecties moeten presenteren. Geldschieters gebruiken deze informatie om de gezondheid van het bedrijf te bestuderen en te beslissen of het het risico waard is om geld te lenen. Investeerders kunnen ook bepalen of het de moeite waard is om te investeren en ook evalueren hoe goed hun investering presteert. Een bedrijf communiceert zijn financiΓ«le gezondheid en bouwt geloofwaardigheid op door nauwkeurige en betrouwbare financiΓ«le boekhoudkundige rapporten te presenteren.
Waarom is boekhouding zo belangrijk voor kleine ondernemers?
Een van de beslissende factoren tussen een succesvolle en een mislukte zakelijke onderneming is een goed financieel beheer. Veel kleine bedrijven gaan failliet, vooral in het eerste jaar door slecht financieel beheer. Als eigenaar van een klein bedrijf heb je beperkte middelen en geld om mee te werken. FinanciΓ«le boekhouding helpt je om vele redenen, zoals:
Beheer van de kasstroom: Om je cash te beheren moet je je geld bijhouden, inkomend en uitgaand. Pas als je grip hebt op de geldstroom in je bedrijf kun je goed plannen en strategieΓ«n maken. Als je je transacties niet vastlegt, kun je gemakkelijk vergeten wat je hebt betaald en wat je nog tegoed hebt. Je hebt dan misschien geen nauwkeurige registratie van hoeveel winst of verlies je in de loop der tijd hebt gemaakt.
Beheer de kosten: Elk bedrijf heeft vaste en variabele kosten. Een kostenboekhouding is essentieel voor je om je project te bekostigen en precies te weten waar je geld naartoe gaat.
FinanciΓ«le gezondheidstoestand: Boekhoudkundige rapporten geven je een duidelijk rapport over de verschillende aspecten van de gezondheid van je bedrijf.
Rode vlaggen: Boekhoudkundige rapporten maken het gemakkelijker om eventuele fraude, verduistering of diefstal binnen het bedrijf op te sporen. De ingebouwde checks van een boekhoudsysteem maken het je gemakkelijk om misstanden binnen het bedrijf of door leveranciers en klanten op te sporen.
Geeft je macht: Als je je financiΓ«le rapporten in de hand hebt, kun je investeerders, bankiers en kredietverstrekkers tegemoet treden met het vertrouwen dat je gesteund wordt door werkelijke feiten en cijfers. Dit toont aan dat jij als eigenaar van een bedrijf de financiΓ«n van je bedrijf volledig beheerst en begrijpt. Het maakt je bedrijf aantrekkelijker voor geldschieters en investeerders en een goede boekhouding is belangrijk voor het imago van je bedrijf.
Evolueren en verbeteren: Tijd besteed aan het doorspitten van je financiΓ«le administratie zal je laten zien waar je bedrijf het goed doet en ook waar er ruimte is voor verbetering. Als je in staat bent knelpunten aan te pakken en onnodige uitgaven te beperken, verbetert dat de efficiΓ«ntie en winstgevendheid van het bedrijf. FinanciΓ«le verslagen geven je ook informatie om te beoordelen of veranderingen die je hebt doorgevoerd positieve of negatieve resultaten opleveren.
Wil jij je carrière een boost geven en je sneller ontwikkelen binnen Finance & Control? Wil je een afwisselende baan bij de meest aansprekende bedrijven van Nederland? Dan is dit Finance Traineeship zeker iets voor jou!