Wanneer je maar heel weinig budget hebt, is online marketing waarschijnlijk het eerste onderdeel waarop je gaat besparen. Maar dat is niet meer nodig. Hoewel traditionele methoden van reclame duur en moeilijk te volgen kunnen zijn, hebben kleine bedrijven nog nooit zo gemakkelijk toegang gehad tot kosteneffectieve, traceerbare marketingtools als tegenwoordig.
1. Maak gebruik van je gemeenschap
Je hoeft, als het gaat om de marketing van je onderneming, niet altijd groot te denken. Gebruik de mensen om je heen. Wat gebeurt er in je gemeenschap? Sponsor een sportteam of organiseer een sponsorloop. Aanstekers bedrukken goedkoop kan tegenwoordig op het internet en die kan je simpelweg achterlaten op een locatie waar jou doelgroep zich bevindt. Aanstekers bedrukken kleine oplage is dan wel belangrijk om klein te beginnen. Leer je ideale klant kennen en bedenk hoe en waar ze hun tijd doorbrengen. Zoek dan naar mogelijkheden om je marketingboodschap ook echt over te brengen.
2. Maak een elevator pitch
Je moet wat je ook doet en waar je ook bent, nooit stoppen met de marketing van je onderneming. Daarom heb je een overtuigende elevator pitch nodig. Onderzoek heeft laten zien dat de gemiddelde aandachtsspanne van een volwassene ongeveer zes tot acht seconden is. Dat is dus de tijd die je hebt om iemands aandacht te kunnen trekken. Als het je dan is gelukt om iemands aandacht te krijgen, heb je maar iets meer dan één minuut om je product of dienst ook echt te verkopen en met een goede elevator pitch zal dat zeker lukken. Het rendement van je investering zal in termen van het creëren van zakelijke kansen enorme dividenden opleveren.
3. Werk samen
Stel een groep synergetische, niet-concurrerende bedrijven in de regio samen en zorg ervoor dat iedereen akkoord gaat met crosspromotie. Je kunt coupons, folders, wederzijdse websitelinks, gebundelde promoties of social media platforms gebruiken. Door met elkaar samen te werken, kun je omdat je nieuwe mensen zult bereiken je klantenbestand uitbreiden.
4. Creëer een netwerk
Ik ben een grote fan van netwerken. Ik denk dat er geen betere manier is om een bedrijf op te bouwen dan erop uit te trekken, handen te schudden en mensen echt te leren kennen. Netwerken vereist wel wat tijd en het levert niet meteen voldoening op, maar een sterk netwerk is één van de grootste troeven die je in handen kunt hebben.
5. Geef een toespraak
Veel mensen hebben een hekel aan het spreken in het openbaar. Er zijn echter veel organisaties, die op zoek zijn naar gekwalificeerde materiedeskundigen die een presentatie kunnen geven. Haal diep adem en doe het als vrijwilligerswerk. Je hoeft geen professional te zijn, zolang de informatie die je deelt maar nuttig voor het publiek is. En de positieve kant: hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het wordt. Bovendien laat je zo zien dat je kennis over je vak hebt en het geeft je de mogelijkheid om je eigen onderneming op de kaart te zetten.
6. Vraag om doorverwijzingen
Wees niet verlegen om doorverwijzingen te vragen. De meerderheid van de mensen zegt bereid te zijn om desgevraagd een doorverwijzing te geven, maar slechts weinigen nemen ook het initiatief om het echt aan mensen te vragen. Doorverwijzingen maken het gemakkelijker om binnen te komen bij nieuwe klanten. Als je er niet om vraagt, mis je echt kansen.
7. Bouw goede relaties op
Het is veel goedkoper om een klant te behouden, dan om een nieuwe klant te krijgen. Daarom is het cruciaal om een sterke relatie met de klanten in je bestaande bestand op te bouwen. Eén van de manieren waarop je dat kunt doen, is via e-mailmarketing contact met mensen te houden. Vraag klanten, wanneer ze je winkel of je website bezoeken, naar hun e-mailadres. Maak vervolgens de communicatie informatief, behulpzaam en professioneel.
8. Bied coupons aan
Coupons zijn voor veel bedrijven een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken. Onderzoek heeft laten zien dat mensen er alles aan zullen doen om een coupon te gebruiken, wat bewijst dat deze methode succesvol is voor het uitbreiden van je klantenbestand. Coupons kunnen er ook voor zorgen dat klanten terug blijven komen. Als je een klant bijvoorbeeld voor een volgende dienst of aankoop een kortingsbon geeft, is de kans groot dat ze terugkomen.
9. Laat de klant een dienst of product ervaren
Als iemand de mogelijkheid heeft om je product of je dienst echt te ervaren, is de kans groot dat ze er ook echt voor willen betalen. Wees niet bang om iemand een gratis proefversie of een gratis dienst weg te geven. In de huidige economie zijn mensen meer geneigd iets te kopen, dat ze eerst hebben kunnen ervaren.
Deze tien marketingstrategieën voor een klein budget kunnen je helpen om klanten aan te trekken, relaties op te bouwen en uiteindelijk je merk een plek op de markt te geven. Het gaat niet altijd om het geld dat je aan marketing moet uitgeven, het gaat om de tijd en de moeite die je erin steekt en vooral om de relevantie, die het heeft voor je klanten.