Veel beroepen hebben specifieke arbeidsmogelijkheden in de particuliere en de openbare sector. Wie kiest om in de publieke sector te werken, namelijk voor de overheid, krijgt een aantal voordelen. Overheidswerkers brengen echter wel wat offers voor hun openbare dienst. In dit artikel leggen we uit wat werken bij de overheid inhoudt, geven we een lijst van voor- en nadelen voor werken bij de overheid en geven we een reeks tips voor het opzetten van een loopbaan bij de overheid. Uiteraard kan je ook een traineeship bij de overheid volgen.
Wat betekent werken bij de overheid?
Werken bij de overheid betekent dat je in dienst bent van de plaatselijke, deelstaat- of federale overheid om een bepaalde reeks taken en plichten uit te voeren. In sommige gevallen houden deze banen direct verband met de functie van de overheid, zoals vervoersadviseurs, die de openbare wegen voor de gemeenschap controleren en verbeteren. Andere functies, zoals public relations specialisten, ondersteunen indirect de doelen van de overheid eerder dan er direct aan bij te dragen.
Voordelen voor werken bij de overheid
Werknemers bij de overheid genieten een aantal voordelen als onderdeel van hun werk. Overweeg deze primaire voordelen van werken in de overheidssector:
Breed scala aan banen
Op alle overheidsniveaus is er een breed scala aan banen beschikbaar. Welke opleiding, vaardigheden of training je ook hebt, je kunt waarschijnlijk een functie vinden die passend gebruik maakt van je kwalificaties en capaciteiten. De overheid neemt mensen aan met weinig tot geen formele opleiding en mensen met post-doctorale graden.
Verzekering
Als je in de openbare sector werkt, profiteer je van een volledige ziektekostenverzekering, met mogelijk geen persoonlijke kosten. Afhankelijk van de tak van de overheid waarvoor je werkt, kun je in aanmerking komen voor doorlopende uitkeringen voor jou en je naaste familie na je pensionering, wat een enorm extraatje is en je zowel tijdens als na je overheidsdienst heel wat geld kan besparen op ziektekosten.
Zinvol werk
Voor het grootste deel ondersteunt het werk dat je als overheidsmedewerker zult doen de instandhouding van de plaatselijke, nationale of staatsgemeenschap. Veel overheidsmedewerkers vinden het prettig deel te nemen aan een loopbaan die niet alleen hun opleiding en vaardigheden effectief gebruikt, maar ook bijdraagt aan het grotere goed.
Eerlijk loon
De loonschaal van de overheid is zeer transparant. Elke werknemer krijgt een vast salaris of loon, gebaseerd op zijn dienstjaren en opleidingsniveau. Er zijn geen salarisonderhandelingen en geen zorgen over vooroordelen van aanwervende managers die van invloed zijn op hoeveel of hoe weinig een nieuwe overheidswerknemer verdient.
Evenwicht tussen werk en privéleven
Overheidswerk is vaak erg consequent. Van werknemers wordt verwacht dat ze tijdens de hun toegewezen uren hard werken aan hun taken, maar voor de meeste functies is er heel weinig overwerk, en de verwachting is dat je, als je uitgeklokt bent, tijd met je gezin of aan persoonlijke bezigheden besteedt en niet werkt.
Dienstbare collega’s
De mensen met wie je werkt zullen voor het grootste deel een gelijksoortige dienstgerichte mentaliteit delen. Een van de redenen waarom de meeste overheidsmedewerkers liever voor de overheid dan voor een privé bedrijf kiezen is dat ze hun gemeenschap willen dienen, wat helpt persoonlijke en professionele doelen in de hele organisatie op elkaar af te stemmen.
Pensioen
Bij de meeste banen bij de federale overheid hoort een indrukwekkend pensioen of pensioenpakket, bedoeld om je te verzekeren van een leefbaar inkomen, vergelijkbaar met wat je in je laatste dienstjaren verdiende, voor de rest van je leven. Omdat pensioenen en dit soort door de werkgever gesponsorde pensioenen in de particuliere sector afnemen, is dit een van de voornaamste voordelen van overheidswerk.
Stabiliteit
Overheidsbanen zijn van oudsher erg stabiel. Als je eenmaal aangenomen bent – en dat is in de meeste gevallen zo – geniet je van een aanzienlijke baanzekerheid en bescherming tegen ontslagen en onverwachte inkrimpingen. De meeste mensen die in de overheidssector werken hebben een lange loopbaan of kiezen zelf wanneer ze hun baan opzeggen in plaats van te worden geconfronteerd met de volatiliteit van ontslagen en personeelsverloop die in de particuliere sector gebruikelijk is.
Professionele ontwikkeling
Eenmaal aangenomen heeft de overheid er belang bij dat je binnen de organisatie blijft. De meeste overheidsmedewerkers hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan uitgebreide en goed geplande loopbaanontwikkelingstrainingen om hen te helpen binnen de overheid vooruit te komen.
Nadelen voor werken bij de overheid
Hoewel veel mensen genieten van de voordelen van werken voor de overheid, is het belangrijk om rekening te houden met de paar nadelen die misschien niet bij je loopbaanwensen passen voordat je je aan de functie verbindt:
Beperkte beloning
Vergelijkbaar met de banengroei zijn de verdienmogelijkheden voor veel overheidsfuncties beperkt in vergelijking met de particuliere sector, vooral voor die functies die een uitgebreide opleiding en ervaring vereisen. Omdat alle overheidswerknemers vooraf vastgestelde, op stappen gebaseerde salarissen of lonen verdienen, is er geen mogelijkheid om te onderhandelen of bonuscompensatie te krijgen.
Bureaucratie
De overheid is een sterk gereguleerde en procedure-gedreven organisatie. Als zodanig kan het in sommige functies veel langer duren om doelen te bereiken of veranderingen te bewerkstelligen dan in de particuliere sector. De traagheid van de bureaucratie van de overheid kan de arbeidstevredenheid van sommige werknemers beïnvloeden.
Traag om te veranderen
Samenhangend met bureaucratie is het doorvoeren van kleine en grote organisatorische veranderingen vaak tijdrovend. De meeste ideeën moeten door verschillende gespreks- en beoordelingslagen voordat je met het veranderingsproces kunt beginnen, wat, afhankelijk van je rol in de overheid, gevolgen kan hebben voor de doeltreffendheid van je werk.
Anciënniteit boven bekwaamheid
De overheid is een hiërarchische organisatie. In sommige gevallen gaan promoties en kansen naar degenen die het langst in dienst zijn en niet noodzakelijk naar degenen die het best toegerust of gekwalificeerd zijn voor de rol. Nadruk op anciënniteit boven bekwaamheid kan nieuwe overheidsmedewerkers frustreren die niet gewend zijn aan dit soort hiërarchische organisatie.
Aanwervingsproces
De aanwervingsprocedure voor overheidsbanen is vaak erg langdurig. De meeste mensen solliciteren naar overheidsbanen via één enkele website. Van daaruit bekijkt een eerste groep aanwervende managers alle sollicitaties en bepaalt welke de beste zijn, alvorens de documenten naar het eigenlijke aanwervingsbureau te sturen. Dan kunnen kandidaten verschillende gespreksrondes verwachten voor ze uiteindelijk een baanaanbod krijgen.
Politieke invloed
Niet elke overheidsfunctie wordt door de verkiezingscyclus beïnvloed, maar veel wel. Functies die nauw samenwerken met verkozen ambtenaren kunnen een voortdurend verloop van leiderschap verwachten, omdat het publiek verkozen ambtenaren in en uit hun functie stemt. Voortdurende wisselingen in leiderschap kunnen het voltooien van langdurige projecten tijdrovender maken dan werken onder een consequente manager of supervisor.
Tips om een baan bij de overheid te krijgen
Als je denkt dat een overheidsbaan bij je past, bekijk dan deze lijst met tips voor het krijgen van werk in de publieke sector:
Gebruik je netwerk: Omdat overheidsbanen zo veel sollicitaties ontvangen, kun je, als je professionele connecties hebt met de instantie waar je solliciteert, het beste met hen communiceren over je loopbaanambities, zodat ze vanuit de organisatie voor je kunnen pleiten.
Ken je kwalificaties: Traditioneel hebben overheidsbanen een lijst van minimum eisen en kwalificaties waaraan sollicitanten moeten voldoen om in aanmerking te komen. Weet wat je kwalificaties zijn en zorg ervoor dat je dit deel van de sollicitatie nauwkeurig invult.
Houd rekening met je voorkeuren: Sommige sollicitanten krijgen een speciale voorkeur boven andere kandidaten, zoals veteranen en militaire echtgenoten. Ga na of je in aanmerking komt voor eventuele speciale voorkeuren.
Bereid je voor op het sollicitatiegesprek: Als je een verzoek om een gesprek krijgt, neem dan de tijd en zorg om je voor te bereiden. Een gesprek krijgen voor een overheidsbaan betekent dat je een van de weinige mensen bent die de aanwervende manager voor de functie in aanmerking neemt, dus je zult tijdens je gesprek de best mogelijke indruk willen maken.
Schrijf een federaal cv: Federale cv’s zijn vaak het voorkeursformaat voor alle overheidsbanen. Schrijf een uitgebreid federaal cv dat je dan voor elke functie op maat kunt maken.
Blijf solliciteren: De meeste overheidsfuncties krijgen een groot aantal sollicitaties. Blijf solliciteren op alles wat je interesseert en waarvoor je gekwalificeerd bent om je kansen op een baanaanbod te vergroten.
Kijk vaak naar vacatures: De federale overheid plaatst de meeste vacatures via een centrale vacaturesite die dagelijks wordt bijgewerkt. Zorg ervoor dat je vaak kijkt om te zien welke functies er momenteel beschikbaar zijn.
Zorg dat je je sollicitaties compleet maakt: Het sollicitatiesysteem voor de meeste federale banen zal je sollicitatie automatisch diskwalificeren als ze op een of andere manier onvolledig is, dus zorg ervoor dat je elke stap voltooid hebt voor je inzendt.
Ben je er nog niet helemaal over uit of werken bij de overheid wel bij jou past? Check dan eens https://www.breinstein.nl/ voor andere mogelijkheden om een geschikte baan voor jou te vinden.