OkΓ©, nadat je dit artikel gelezen hebt, ga je vast en zeker checken hoe het precies zit met je inzittendenverzekering die je vaak tegelijkertijd afsluit met je huidige autoverzekering. We gaan het namelijk hebben over verkeersongelukken. En ja, de auto is het voertuig dat hier het vaakst bij betrokken is.
Automobilisten en fietsers lopen het meeste gevaar
Uit de cijfers van het CBS kun je afleiden dat automobilisten vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken. Maar liefst een derde van alle verkeersdoden waren inzittenden van autoβs. Dit was ook direct de grootste groep overledenen na een ongeval van alle verkeerdeelnemers. Ook voor fietsers is het gevaarlijk op de weg, want zij waren net iets minder in aantal als we naar de verkeersdoden kijken. Je kunt je wel indenken dat wanneer fietsers een dodelijk ongeval hebben, dit meestal geen eenzijdig ongeval was. Veelal is hier een auto of vrachtwagen bij betrokken.
Maar motorrijders zijn ook niet altijd veilig
We schreven al eerder over de 10 redenen om motor te gaan rijden. Daar staan we nog steeds achter, maar we kunnen ook niet ontkennen dat de cijfers van het CBS laten zien dat er ook elk jaar tientallen motorrijders overlijden na een verkeersongeval. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want de snelheid en wendbaarheid van een motor lokt misschien ook een bepaald rijgedrag uit. Tegelijkertijd ben je als motorrijder extra kwetsbaar.
Kop-staartaanrijdingen staan bovenaan de lijst
Het meest voorkomende type verkeersongeluk is de kop-staartbotsing. Je kent ze wel: wanneer de ene auto op zijn voorligger botst. Vooral rond files komen dit soort ongevallen vaak voor. Ze zijn in die gevallen meestal niet zo heel ernstig, omdat je in de file niet hard kunt rijden. Een uitzondering geldt voor de ongevallen waarbij een automobilist te laat ziet dat er een file is ontstaan en daardoor met hoge snelheid achterop de file rijdt. Dit zorgt helaas regelmatig voor doden en gewonden.
Eenzijdige ongevallen komen ook vaak voor
Ben je wel eens tegen een paaltje of een boom in de berm gereden, zonder dat er een ander voertuig in de buurt was? Dan ben je niet de enige, want dit soort ongelukken komt vaak voor in het verkeer. Het is zelfs de tweede in de rij, na de kop-staartbotsingen. De inrichting van de berm is meestal bepalend voor de afloop van een dergelijk ongeval. Hoe veiliger de berm is ingericht (denk aan het nadenken over greppels en obstakels van bijvoorbeeld beton), des te minder vaak vallen er slachtoffers op deze manier.